خودکفایی گندم با ۱۲ میلیون تن خرید محقق می‌شود

  • 1402/12/20
  • 142 بازدید

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار سالانه حداکثر ۱۲ میلیون تن گندم مورد نیاز واحد‌های خبازی و صنف و صنعت است که در صورت این میزان خرید، خودکفایی محقق می‌شود.

عطاءاللّه هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران اظهار کرد: گندم ۲ قیمت دارد که یکی قیمت پایه و دیگری یارانه و جایزه خرید است که شورای قیمت گذاری نرخ پایه را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد و بحث دوم جایزه و مشوق خرید است که از سوی رئیس جمهور اعلام می‌شود.


وی افزود: با توجه به مکاتبات صورت گرفته امیدواریم تا قبل از اولین برداشت، رئیس‌جمهور جایزه تحویل را اعلام کند تا پایداری تولید دچار چالش نشود.


مقام مسئول تصریح کرد: اگر جایزه ۲ هزار تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم اعلام شود، از هدر رفت گندم به عنوان جایگزینی به عنوان خوراک دام و طیور و قاچاق به آن سوی مرزها جلوگیری می شود. رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه تولید گندم به بالای ۱۳ میلیون تن می رسد،


هاشمی عنوان کرد: با توجه به بارندگی هفته‌های اخیر و پیش بینی سازمان هواشناسی برای فصل بهار برآوردها حاکی از آن است که خرید تضمینی گندم در سال آینده به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد که با این وجود در گندم نان خودکفا خواهیم شد.


به گفته او، بنابر آمار سالانه حداکثر ۱۲ میلیون تن گندم مورد نیاز واحدهای خبازی و صنف و صنعت است که با هوشمندسازی آرد و نان و کاهش یک میلیون تنی مصرف و خرید ۱۱ میلیون تن گندم، خودکفا خواهیم شد.


رئیس بنیاد ملی گندمکاران، از کاهش واردات گندم خبر داد و اذعان داشت: بنابر آمار سال گذشته ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم خرید تضمینی شد که امسال به دلیل افزایش میزان خرید، واردات گندم ۳ میلیون تن نسبت به سال قبل کاهش می یابد.




باشگاه خبرنگاران جوان