۳۰ درصد از خرمای ایران صادر می‌شود

  • 1402/03/08
  • 235 بازدید

رئیس انجمن ملی خرما گفت: با وجود تمام مشکلاتی که در سال‌های گذشته صنعت خرمای ایران با آن مواجه بوده در سال‌های گذشته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از تولیدات کشور در این حوزه صادر شده است.

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما بیان کرد: ایران در حال حاضر با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما دومین تولید کننده بزرگ این محصول در سطح جهان به شمار می‌رود.


مقام مسئول عنوان کرد: در حال حاضر بازار صادراتی خرمای ایران به عدد سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است که می‌تواند با یک برنامه ‌ریزی درست به یک میلیارد دلار برسد.


وی، با اشاره به حفظ تولید فعلی خرما با وجود تمام مشکلاتی که این بخش با آن مواجه بوده افزود: یکی از مسائلی که ما با آن مواجه هستیم استفاده نکردن از توان بخش خصوصی و مشورت نگرفتن از آنهاست از این‌رو گاهی تصمیماتی گرفته می‌شود مانند ممنوعیت یا محدودیت صادرات خرما که به بازار صادراتی کشور آسیب وارد می‌کند.


رشیدفرخی خاطر نشان کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائل در هر سال مربوط به مدیریت بازار خرما در آستانه ماه رمضان است. دولت معمولا با برخی محدودیت‌ها قصد دارد قیمت را پایین نگه دارد، اما ما در سال‌های اخیر دیدیم که با ورود انجمن ملی و مدیریت بازار در کنار تامین نیاز داخلی توان صادراتی کشور نیز حفظ شد.


رئیس انجمن ملی خرما با بیان این‌که برای بالا بردن میزان صادرات باید به صنایع با ارزش افزوده بالاتر فکر کرد اذعان داشت: با توجه به معضل کم‌آبی که سراسر ایران از جمله استان‌هایی که در آنها خرما کشت می‌شود را در بر گرفته ما نظرمان این است که باید به جای افزایش کشت و افزایش واحد سطح به سراغ صنایع پایین‌دستی برویم که می‌تواند به افزایش درآمد ما منجر شود.


وی با اشاره به حضور فعالان صنعت خرما در نمایشگاه بزرگ صنایع غذایی ایران که در روزهای پایانی خردادماه برگزار می‌شود اظهار کرد: ما چه در حوزه ماشین آلات و زیرساخت‌های صنعتی و چه در تولیدات با ارزش افزوده بالا دستاوردهای قابل توجهی داشتیم که در این نمایشگاه قطعا معرفی خواهند شد. استفاده از توان بخش خصوصی و توسعه فعالیت‌ها در بخش‌های روز آمد می‌تواند به نفع صنعت خرمای کشور تمام شود.


 




خبرگزاری ایسنا