هدفگذاری ۲ میلیارد دلاری برای صادرات آبزیان

  • 1402/03/02
  • 345 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور از فعالیت ۱۹۳ مزرعه پرورش خاویار خبر داد و گفت: هدفگذاری ۲ میلیارد دلاری در برنامه صادرات آبزیان تعریف‌ شده است.

سید حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور اظهار کرد: ۱۵ هزار تن ماهیان استخوانی در کشور تولید می‌شود.


وی، با تاکید بر لزوم توجه به سایزبندی ماهیان خاویاری و استخوانی در بازسازی ذخایر افزود: حفظ و صیانت از پهنه آبی با فرهنگ سازی امکان پذیر است.


حسینی با بیان اینکه ۸۰ درصد صید ماهیان حاصل تکثیر مصنوعی است، گفت: ممنوعیت برداشت ماهیان خاویاری برای آینده نگری این گونه ارزشمند مورد تاکید است. و خاویار ایرانی دو واژه جدا نشدنی است، در اکثر کشورهای دنیا خاویار تکثیر مصنوعی، با نام خاویار ایرانی به فروش می‌رسد و این گونه ارزشمند یک برند جهانی است.


تولید ۴ هزار ۶۰۰ تن گوشت ماهی خاویاری در کشور


مقام مسئول، از فعالیت ۱۹۳ مزرعه پرورش خاویار خبر داد و بیان کرد: این تعداد مزرعه پرورش خاویار در ۲۳ استان کشور فعالیت می‌کنند. و در این راستا بیش از ۱۸ تن خاویار تولید شده و تولید ۲۰ هزار تن گوشت ماهی خاویار و ۱۰۰ تن خاویار در بخش پرورش پیش بینی شده است.


معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور از رهاسازی همزمان ۴.۵ میلیون قطعه بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در استان‌های شمالی خبر داد و اضافه کرد: در تولید رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری نسبت به سال گذشته رشد ۲ برابری داشتیم.


وی با تاکید بر صیانت از برند خاویار خزری افزود: برخی کشورها با پوشش صیانت در صدد توقف صادرات خاویار ایرانی هستند.


افزایش ۴ برابری صادرات آبزیان در کشور


حسینی از افزایش ۴ برابری صادرات آبزیان در کشور خبر داد و اضافه کرد: صادرات آبزیان در سال گذشته ۳۰۹ میلیون دلار ارزآوری داشته است. و در حوزه صادرات خاویار برنامه توسعه مند و ارز آور داریم.


معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به دیر بازده بودن ماهیان خاویاری اذعان داشت: بسترها برای رسیدن به طلایی تولید و صادرات خاویار در کشور فراهم است اما در این صنعت نوپا هستیم. و ایران در بخش فیل ماهی رتبه نخست را دارد، حتی کشور چین هم نتوانست در بخش پرورش فیل ماهی به ایران برسد.


وی با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در سال گذشته بیش از ۱۴ کیلو گرم بوده است، خاطر نشان کرد: این رقم با متوسط میانگین مصرف آبزیان که ۲۰ کیلوگرم است فاصله زیادی داریم.




خبرگزاری مهر