ایران سومین تولیدکننده عسل در دنیا

  • 1401/12/25
  • 411 بازدید

صنعت زنبورداری با بهره گیری از نوآوری های روز دنیا به سمت بهینه کردن تولید فرآورده های زنبور عسل است و طبق آمار فائو چین، ترکیه و ایران بیشترین تولید عسل را دارند.

صنعت زنبورداری یکی از بخش های پویا و با درآمدزایی بالا در حوزه کشاورزی است که در کلیه زیرمجموعه های خود از جمله تولید فرآورده های عسل، ژل رویال، زهر زنبور و بره موم رو به رشد است.


جدیدترین آمار سازمان جهانی خواربار و کشاورزی، فائو نشان می دهد که کشورهای چین، ترکیه و ایران در جایگاه اول تا سوم دنیا تولید عسل قرار دارند.


و از نظر حجم تولید عسل طبیعی چین با تولید سالانه بالغ بر ۴۷۰ هزار تن بزرگترین تولید کننده محسوب می شود و ترکیه با تولید بالغ بر ۹۶ هزار تن در جایگاه دوم و ایران نیز با تولیدی بیش از ۷۷ هزار تن سومین تولید کننده عسل طبیعی است.


زنبورداران در بازار امروز با چالش های زیادی مانند هزینه بالای تولید عسل مواجه هستند چرا که عسل فرآورده طبیعی است که تولید آن نیاز به کار زیاد دارد و زنبورداران باید هزینه ها را کاهش دهند و در عین حال عسل با کیفیت بالا را تولید کنند،‌ علاوه بر این، زنبورداران باید با چالش های تغییرات آب و هوایی مقابله کنند؛ به این معنا که با تغییر آب و هوا، پیش بینی زمان فعال بودن زنبورها و زمان ورود آنها به دوره خواب دشوارتر می شود که این می تواند تولید منابع عسل ثابت را چالش برانگیز کند.


نوآوری در این صنعت منجر به تولید برخی محصولات و تکنیک های جدید عالی شده که به زنبورداران کمک می کند تا با زمان همگام شوند به این ترتیب صنعت جهانی زنبورداری، در را به روی نوآوری های روز باز کرده و زنبورداران و محققان این بخش دریافته اند با افزایش محبوبیت محصولات عسل و موم زنبور عسل، نیاز به نوآوری اجتناب ناپذیر است.




خبرگزاری صدا و سیما