صدور نخستین گواهی ارتقای سلامت محصولات گیاهی در خوزستان

  • 1401/09/09
  • 289 بازدید

نخستین گواهی ارتقای سلامت برای محصول فلفل گلخانه‌ای در استان صادر شد

 آرش آقاپور زنگنه رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان، از صدور نخستین گواهی ارتقای سلامت محصولات گیاهی خبر داد.


وی افزود: این گواهی برای محصول فلفل گلخانه‌ای به وسعت یک هکتار در شهرستان شوش صادر شده است.


مقام مسئول، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تولید و ارتقای سلامت محصولات گیاهی توسط سازمان حفظ نباتات کشور عنوان کرد: هدف از اجرای این طرح ارتقای شاخص‌های سلامت، پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت در زنجیره محصولات کشاورزی با منشاء گیاهی است.


آقاپور زنگنه با بیان اینکه طبق دستورالعمل‌ های ابلاغی مسئولین فنی تمامی واحد‌های تولیدی ملزم به تکمیل دفترچه ویژه مسئول فنی به طور روزانه و هفتگی هستند تصریح نمود: این موضوع می‌ تواند منجر به اخذ شناسه فنی برای محصول از طریق سامانه سانکا شود و در صورت تمایل به دریافت گواهی ارتقاء سلامت محصولات گیاهی می توانند از طریق سامانه سماک ثبت نام و نسبت به اخذ آن اقدام نمایند.


وی اذعان داشت: ارتقای کیفی و کمی همه محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای و کنترل کیفیت این محصولات از مبدأ تولید تا عرضه به بازارهای داخلی امری ضروری است.


رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان، شرط پیوستن به زنجیره تجارت جهانی محصولات کشاورزی را داشتن شناسه سلامت این محصولات دانست و بیان کرد: افزایش تبادل اطلاعات میان اجزای زنجیره تولید و تأمین محصولات کشاورزی موجب تغییر رویکرد تولید محور به بازار محور می شود.


شایان ذکر است دستورالعمل نظارت بر تولید و ارتقای سلامت محصولات گیاهی با استناد به ابلاغ سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، قانون برنامه ششم توسعه و همچنین قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، مصوبات جلسات ۳۹ و ۴۹ قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهادکشاورزی و با هدف شناسه‌ دار کردن محصولات گیاهی در واحد های تولیدی، توسط وزیر جهادکشاورزی ابلاغ شده که مسئولیت نظارت بر اجرای این دستورالعمل به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظارت عالیه آن نیز به سازمان حفظ نباتات، محول شده است.




خبرگزاری ایانا