عرضه مستقیم روزانه ۳۰۰ تن مرکبات مازندران در تهران

  • 1401/09/09
  • 307 بازدید

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌ گذاری استانداری مازندران گفت: عرضه مستقیم مرکبات استان در بازار تهران با هدف حذف دلالان با ارسال روزانه ۳۰۰ تن انواع پرتقال و نارنگی کلید خورد.

سیدرحیم بخشی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌ گذاری استانداری مازندران بیان کرد: کاهش بازار فروش یکی از دغدغه‌های جدی تولیدکنندگان و باغداران استان درماه‌های گذشته بوده که استانداری مازندران با همراهی جهاد کشاورزی راهکارهای جدیدی را برای عرضه محصولات باغی آغاز کرد.


مقام مسئول افزود: با شهرداری تهران از هفته‌های قبل رایزنی‌های فشرده‌ای در ارتباط با عرضه مستقیم مرکبات مازندران انجام شد و از سه روز گذشته تاکنون روزانه به طور متوسط ۳۰۰ تن انواع پرتقال و نارنگی به پایتخت ارسال می‌شود.


وی، هدف از پیاده سازی این طرح را کاهش دغدغه باغداران برای عرضه و فروش محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: با حذف دلالان در زمان حاضر مرکبات استان ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در تهران به فروش می‌رسد در حالی که واسطه‌ها پرتقال درجه یک و ممتاز را از سر باغ کمتر از ۱۰ هزار تومان می‌خرند.


بخشی اذعان داشت: متاسفانه به دلیل انجام نشدن عرضه مستقیم مرکبات در سال‌های گذشته، واسطه‌ها و دلالان این میوه‌ها را با حداقل قیمت از تولیدکنندگان می‌خریدند و به قیمت دلخواه خود به فروش می‌رساندند که با این طرح در تلاشیم درآمد کشاورزان افزایش یابد و دست دلالان از این بازار عرضه و تقاضا کوتاه شود.


مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌ گذاری استانداری مازندران، میزان صادرات روزانه مرکبات مازندران به کشورهای روسیه، ازبکستان و قزاقستان را پنج کانتیتر ۱۵ تنی عنوان کرد.


 مازندران ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده است. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.


برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از ۱۵ شهریور آغاز شد و اکنون باغداران مشغول برداشت پرتقال هستند که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می دهد.


پیش بینی می شود امسال در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران برداشت شود.


مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.




خبرگزاری ایرنا