اتحادیه ملی انار تاسیس می شود

  • 1390/04/18
  • 1716 بازدید

با توجه به مزیت های صادراتی انار در کشور و ضرورت توجه بیشتر به این محصول کشاورزی و نیاز به هماهنگی بیشتر با صادرکنندگان ، با تلاش و کوشش اتاق بازرگانی صنایع و معادن مشهد ، اتحادیه ملی انار تاسیس خواهد شد.

ابراهیم جمیلی ، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در گفتگو با خبرنگار روزنامه اقتصاد پویا ضمن اعلام این مطلب افزود: چندین استان کشور تولیدکننده عمده انار هستند ولی متاسفانه هیچگونه همکاری و هماهنگی بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان انار و کارخانه های تولیدکننده کنسانتره و آب میوه انار وجود ندارد و می توان گفت به تولید انار کم توجهی شده و ظرفیت تولید انار در کشور بیش از تولید فعلی است این در حالی است که می توان انار را بعد از پسته و خشکبار به عنوان یکی از اصلی ترین اقلام صادراتی کشاورزی در دنیا مطرح کرد.

وی گفت: در حالی که در طول چند سال گذشته تولید انار و فرآورده های آن به عنوان مزیت اقتصادی در اختیار ایران بوده است ، آمریکا ، چین ، ترکیه و یونان با توسعه باغات انار خود به دنبال گرفتن بازارهای صادراتی انار ایران هستند.

وی افزود: تا 7 یا 8 سال گذشته انار و فرآورده های آن به علت ارزش دارویی و غذایی از مهم ترین اقلام صادراتی کشور به شمار می آمد ، سرمایه گذاری نکردن در باغات ایران و از سوی دیگر توسعه باغ های انار آمریکا و چین بازار بین المللی انار ایران را به شدت تهدید می کند این در حالی است که تولید انار در ا یران به علت سرمازدگی و خشکسالی کاهش یافته است.

جمیلی ادامه داد: در حال حاضر ترکیه سطح زیرکشت این محصول را در کشور خود 200 برابر افزایش داده و سعی و تلاش وافری دارد تا در جایگاه نخست دنیا قرار گیرد و در این عرصه از ایران به عنوان کانون سنتی تولید انار جهان پیشی بگیرد.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه به تولیدکنندگان انار ، توزیع نهال رایگان ، ریل مخصوص حمل انار در باغ ها برایی تسریع انتقال به صنایع کنسانتره از جمله اقداماتی است که دولت می تواند برای افزایش قدرت رقابت ایران با تولیدکنندگانی چون آمریکا ، چین و ترکیه داشته باشد.

وی با اشاره به خواص طبیعی ، طبی و دارویی انار اعلام کرد: با توجه به اینکه درخت انار در اکثر مناطق ایران قابل کشت بوده و محصول آن صرفه اقتصادی دارد اتحادیه ملی انار در نظر دارد برنامه کاشت این درخت را به وزارت کشاورزی در استان های مختلف ارائه کند و همانند طرح طوبی که کشت زیتون را تشویق و توسعه داد بتوانیم در یک برنامه پنج ساله برداشت انار را در مناطق مختلف چندین برابر افزایش دهیم.

جمیلی در پایان اضافه کرد: عمر میوه دهی درخت انار طولانی است ، از پوست انار در صنایع رنگ سازی به خصوص صنعت رنگ فرش بسیار استفاده می شود و پس از تبدیل انار به کنسانتره هسته انار نیز قابل استفاده است.

جمیلی خواستار تاسیس انستیتو مطالعه انار در کشور شد و همچنین از متخصصان و کسانی که در ارتباط با خواص انار دارای تجربه و مقالات علمی هستند درخواست کرد با اتحادیه ملی انار همکاری کنند.



آگرو فود نیوز