قاچاق میوه نفس کشاورزان را برید

  • 1394/11/24
  • 1026 بازدید

واردات غیرقانونی و بی حد و حصر میوه های خارجی به بازار موجب شده تا کشاورزان تاوان نظارت کم دستگاه های مربوطه را بپردازند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛مدت هاست مسولان وزارت جهاد اعلام می کنند که واردات همه میوه های خارجی به غیر از چهار قلم میوه گرمسیری موز، آناناس، نارگیل و انبه ممنوع است، این درحالی است که اگر به بازار نیم نگاهی بیندازیم میوه و صیفی جات آن هم از هر ملیتی که بخواهی رخ نمایی می کند و بوجود آمدن چنین شرایطی فقط امان کشاورزان را بریده و روزگار را برای آنها سخت تر کرده است.

داستان کم لطفی به کشاورزان تنها به اینجا ختم نمی شود چرا که در سایه غفلت مسئولان و واردات غیرقانونی و بی حد و حصر میوه های خارجی به بازار، تنها کشاورزان هستند که تاوان نظارت کم دستگاه های مربوطه را می بپردازند.


مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران در این خصوص در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صحبت از قاچاق بحث تازه ای نیست اما لازم به ذکر است که دستگاه های نظارتی با ردیابی خرده فروش و عمده فروش در کمتر از یک روز می توانند مبادی ورودی میوه های قاچاق را بررسی و توقیف کنند چرا که این حجم از میوه های قاچاق موجود در بازار با سیستم حمل و نقل ماشینی وارد کشور می شوند.


وی افزود: با توجه به کیفیت بالا و قیمت پایین پرتقال، قاچاق نارنگی پاکستانی بی طعم ضرورتی ندارد.


شادلو در ادامه گفت:میزان تولید نارنگی ایران از سال های گذشته همین میزان بوده و باید گفت که عمده تولید نارنگی کشور در شهریور، مهر و آبان ماه مربوط به بندرعباس در همین فصل بوده که به سبب میزان کم و قیمت بالا می توان خانواده مرکبات را جایگزین مصرف کرد.


وی در ادامه یاد آورشد: با توجه به افزایش تولید و تنوع میوه در کشور نیازی به میوه های رنگارنگ خارجی نداریم.


نائب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به تولید مرکبات کشور گفت: تاکنون بیش از 4 میلیون تن مرکبات در کشور برداشت شده و با وجود آنکه برداشت تا فروردین و اویل اردیبهشت سال آینده ادامه دارد پیش بینی می کنیم که تولید مرکبات دو برابر سال گذشته باشد.


در همین خصوص حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی نیز گفت: با توجه به ممنوعیت ورود مرکبات به کشور، متاسفانه حجم بالای میوه هایی از این نوع قاچاق به کشور وارد می شود.


وی افزود: در واقع به سبب بالا بودن قیمت میوه های قاچاق نسبت به میوه داخلی و همچنین افزایش کیفیت میوه در داخل بازار میوه های قاچاق با استقبال مصرف کنندگان مواجه نشده اما عده ای از افراد هم پول زیادی دارند و می خواهند بابت این میوه ها رنگارنگ بی طعم هزینه کنند.

شکی نیست که صحبت از قاچاق و قصه سودجویی دلالان تمامی ندارد اما نباید فراموش کرد که علی رغم افزایش تولید در داخل، قاچاق بی حساب و کتاب سال های اخیر مطمئنا کشاورزان را در سال های آتی بی انگیزه تر می کند.



باشگاه خبرنگاران