رشد صادرات طلای سرخ به ۴ درصد رسید

  • 1402/11/18
  • 164 بازدید

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: طی ماه های اخیر صادرات زعفران روند نزولی داشته به طوریکه رشد صادرات نسبت به سال قبل به ۴ درصد رسیده است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران اظهار کرد: نرخ کنونی هرکیلو زعفران دسته ۵۴ تا ۵۵ میلیون تومان، پوشال ۶۹ تا ۷۰ میلیون تومان، سرگل ۷۲ تا ۷۴ میلیون تومان و نگین ۷۴ تا ۸۲ میلیون تومان است.


وی افزود:، بنابر اذعان متولیان امر تولید زعفران نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است که در نهایت به سبب کاهش عرضه، قیمت هرکیلو زعفران دسته و نگین نسبت به ۲۰ روز گذشته ۱۰ درصد و پوشال و سرگل ۳۰ درصد رشد داشته است.


مقام مسئول تصریح کرد: بنابر آمار صادرات زعفران تا مهرماه نسبت به سال قبل ۵۸ درصد رشد داشت که متاسفانه طی ماه های آبان، آذر و دی روند نزولی به خود گرفت به طوریکه رشد صادرات به ۴ درصد رسیده است.


میری، درباره آینده صادرات زعفران عنوان کرد: تا زمانیکه مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما وجود داشته باشد، خوش بین به افزایش صادرات زعفران نخواهیم بود و رشد صادرات تنها در صورتی اتفاق می افتد که امکان فروش ارز به قیمت روز در بازار وجود داشته باشد یا دولت واردکنندگان را مکلف به خرید ارز از صادرکنندگان کند.


نایب رئیس شورای ملی زعفران خاطر نشان کرد: روند نزولی صادرات زعفران طی ماه های اخیر به معنای کاهش مصرف در دنیا نیست، بلکه از طریق قاچاقچیان زعفران آن سوی مرزها تامین می شود و برآوردها حاکی از آن است که ماهانه ۱۰ تن زعفران از کشور قاچاق می شود.




خبرفارسی