ایران رتبه نخست صادرات پسته در جهان

  • 1402/11/08
  • 158 بازدید

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد گفت: بنابر آمار سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن پسته در کشور تولید می شود.

کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد اظهار کرد: ایران دارای رتبه نخست صادرات پسته باکیفیت در جهان است و برای پایداری این رتبه باید سطح بهداشت و کیفیت را با همکاری دستگاه‌های ذیربط همچون سازمان حفظ نباتات، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد ملی ایران بالاتر ببریم.


وی، تعداد واحدها و پایانه‌های ضبط پسته مکانیزه و نیمه‌مکانیزه در کشور را حدود یک هزار مورد اعلام و اذعان داشت: از این تعداد ۷۶ پایانه که دارای ضوابط و استانداردهای بالایی هستند را به سازمان غذا و دارو معرفی کرده‌ایم تا کنترل‌های لازم بهداشتی در مورد آنها انجام شود.


ذوالفقاری تصریح کرد: کل ظرفیت این یک هزار واحد و پایانه ضبط پسته نزدیک به ۸۶۰ هزار تن است، درحالیکه تولید کشور بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن پسته خشک در سال است.


او میزان صادرات پسته خشک با اتحادیه اروپا را یک دهم ظرفیت فرآوری کشور عنوان کرد.


رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی بر استاندارد بودن شرایط هر یک از واحدها و پایانه‌های ضبط پسته که عملیات پوست‌کنی و خشک کردن روی پسته سبز را انجام می‌دهند، افزود: امیدواریم روزی برسد که تمام یک هزار واحد و پایانه ضبط پسته موجود در کشور دارای شرایط بالای استاندارد شوند.


ذوالفقاری، نحوه تولید باغات، شرایط آب و هوایی، حمل و نقل، نگهداری بعد از عملیات خشک کردن و فرآوری پسته، بسته‌بندی، شرایط نگهداری پس از خروج از کشور از جمله در انبارها، کانتینرها و کشتی‌های حمل مواد غذایی را از عوامل موثر در کیفیت بالای این محصول برشمرد.




باشگاه خبرنگاران جوان