تولید میگو دراستان بوشهر به 90 تن رسید

  • 1402/11/04
  • 142 بازدید

مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: با وجود بیماری که تابستان گذشته باعث از بین رفتن بخشی از میگو سایت‌های پرورشی بوشهر شد، اما برآوردها نشان از تولید ۹۰ تن میگو در هر مزرعه ۲۵ هکتاری دارد.

احمد مشایخی مدیر امور اراضی استان بوشهر اظهار کرد: سایت‌های پرورش میگو پس از طی مراحل درخواست متقاضی و طرح در کمیسیون واگذاری اراضی ملی و دولتی، مجوزهای لازم را کسب کرده و با تکثیر لارو و تولید میگو زمینه ایجاد اشتغال، فرآوری و صادرات را دنبال می‌کنند.


وی اذعان داشت: ظرفیت سایت پرورش میگو شیف در شهرستان بوشهر به مساحت هزار و ۵۰۰ هکتار شامل ۸۰ مزرعه و سایت بامداد به مساحت ۷۰۰ هکتار است که هر مزرعه ۲۵ هکتار مساحت شامل می‌شود.


مقام مسئول تصریح کرد: در صورت ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی زمین‌های واگذارشده برای پرورش میگو قبل از سال ۸۹، انتقال قطعی طبق روند قانونی انجام می‌شود و بعد از سال ۸۹ به‌صورت اجاره‌ای و با قرارداد یک‌ساله واگذار می‌شود که با بازدید در صورت مشاهده پیشرفت فیزیکی مصوب قراردادها از ۳ الی ۱۵ ساله اجاره قابل تمدید است.


مشایخی یادآور شد: میگو ازنظر ابتلا به بیماری‌های خاص حساس است و با توجه به این‌که مزارع به‌صورت خاکی درست‌شده هر آن امکان تکثیر بیماری دور از انتظار نیست که این موضوع در تابستان امسال خساراتی بر سطح تولید برجای گذاشت.و برخی از مزارع پرورش میگو در حال استفاده از علم روز به‌منظور جایگزینی ژئوممبران با مزرعه‌های خاکی هستند تا بتوانند از مشکلاتی همچون آلودگی و بیماری‌های میگو پیشگیری کنند.


مدیر امور اراضی استان بوشهر خاطر نشان کرد: شهرک شیلاتی پرورش میگو رودشور شمالی شهرستان گناوه که از طریق کمیسیون طرح‌های کشاورزی بر اساس دستورالعمل اراضی واگذاری ملی و دولتی واگذار شده، بزرگ‌ترین شهرک شیلاتی کشور است که به بهره‌برداری رسیده است.و مساحت کل واگذاری به شهرک‌های شیلاتی سه هزار و ۶۳۱ هکتار است.


و از ۵۴ مزرعه ۵۰ هکتاری طراحی‌ شده در این شهرک، تاکنون ۱۵ مزرعه به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز حدود ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.


 




خبرگزاری ایانا