ارزآوری 28 میلیون دلاری صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به آفریقا

  • 1402/10/03
  • 198 بازدید

طبق آمار گمرک، در هشت ماهه سال‌جاری 41 هزار تن کالا به ارزش 28 میلیون دلار محصولات غذایی و کشاورزی به 33 کشور آفریقایی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه با رشد 34 درصدی در وزن و 18 درصدی در ارزش همراه بوده است.

بر اساس آمار گمرک کالاهای صادراتی به آفریقا در هشت‌ماهه سال جاری از 41 هزار تن کالای کشاورزی و غذایی صادر شده به این کشور، چهار هزار و ۱۵۰ تن به ارزش ۵.۵ میلیون دلار محصول دامی، شیلاتی و کشاورزی بوده است.


همچنین خمیرهای خوراکی با ۱۲.۸ میلیون دلار، انواع رب گوجه‌فرنگی با ۳.۷ میلیون دلار، انواع کشمش با ۳.۴ میلیون دلار، انواع بیسکوییت و ویفر با ۳.۲ میلیون دلار، مخمرها با ۱.۱ میلیون دلار، کنسرو ماهی با ۶۰۹ هزار دلار، پسته با ۵۹۳ هزار دلار، نان‌های صنعتی با ۵۵۶ هزار دلار، پیاز تازه با ۳۶۴ هزار دلار و سیب تازه با ۳۵۳ هزار دلار، ۱۰ قلم اول کالای صادراتی در گروه مواد غذایی و کشاورزی به قاره آفریقا در این بازه زمانی بوده است.


پنج مقصد صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی کشور به قاره آفریقا طبق آمار گمرک، کشورهای سومالی با خرید ۱۱ میلیون دلار، لیبی با ۴.۹ میلیون دلار، ساحل عاج با ۴.۱ میلیون دلار، کنیا با ۲.۱ میلیون دلار و الجزایر با ۱.۲ میلیون  دلار بوده است.


آب‌میوه، انواع شکلات، انواع شیرینی، لبنیات، خرما، زعفران، کیوی، ماهی، شیره و عصاره گیاهان، عسل، آب‌معدنی، فرآورده‌های غذایی از گوشت، پرنده‌های زینتی، مکمل غذایی، زردآلو، بکینگ پودر، کچاب گوجه، سیب‌زمینی آماده، چاشنی غذایی، کرفس، میوه خشک، ژل کیک، خاویار، لوبیا، سوسیس و کالباس به ترتیب در رتبه‌های بعدی صادرات هشت‌ماهه ایران به‌صورت مستقیم به کشورهای آفریقایی قرار می‌گیرند.




خبرگزاری ایانا