صادرات 9 هزار و 700 تن محصولات کشاورزی قزوین به اوراسیا

  • 1402/09/29
  • 152 بازدید

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: 9 هزار و 700 تن انواع محصولات کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون از استان قزوین به خارج از کشور صادر شده است.

یوسف درخشان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارکرد: این محصولات شامل کشمش، انگور، هلو و شلیل، کاهو، کرفس و کلم  است که از استان قزوین به کشورهای روسیه ، آذربایجان، ازبکستان و قزاقستان صادر شده است.


وی افزود: تا پایان سال جاری این میزان صادرات محصولات کشاورزی به ۱۲ هزار تن افزایش می یابد.


مقام مسئول تصریح کرد: ۸۵ درصد صادرات امسال به کشور روسیه بوده که علاوه بر صدور گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای اکثر محصولات دارای آزمایش باقیمانده آفت‌کش‌ها از سازمان غذا و دارو نیز هستند. در صورت دارا بودن شرایط و استانداردهای کشورهای مقصد و باقیمانده زیر حد مجاز آفت‌کش‌ها مجوز صادرات برای محصول صادر می‌شود.


به گفته وی؛ بیشترین میزان صادرات تاکنون مربوط به محصول کاهو به میزان ۵ هزار و ۵۰۰ تن است که پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات کشمش نیز از ۵۰۰ تن به هزار و 500 تن افزایش یابد.


مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطر نشان کرد: با راه‌اندازی آزمایشگاه و کلینیک درجه یک در استان نیاز به نمونه‌برداری و ارسال آن به سایر استان‌ها برطرف می‌شود که در حال حاضر تمام آزمایش‌ها مربوط به قرنطینه گیاهی در استان انجام می‌شود.که این اقدام موجب تسریع در فرایند صدور گواهی و کاهش هزینه‌ها برای کشاورزان و صادرکنندگان شده است.




خبرگزاری ایانا