برداشت 75 کیلوگرم طلای سرخ از اراضی خوزستان

  • 1402/09/15
  • 273 بازدید

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: برداشت زعفران از سطح ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان از ابتدای آذرماه آغاز شده است.

محمد حسنی نسب مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهارکرد: زعفران در شمال شرقی خوزستان و شهرستان‌های دزپارت، ایذه، اندیکا و باغملک کشت‌شده است.


مقام مسئول، میزان برداشت زعفران در سال گذشته را حدود ۷۰ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح کشت‌ شده ۷۵ کیلوگرم زعفران برداشت شود.


وی، تعداد بهره‌برداران زعفران در استان را ۷۰ نفر عنوان و تصریح کرد: کشت زعفران برای ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم به همراه داشته است. و محصول تولیدی عمدتاً در بازار محلی و به گردشگران عرضه می‌شود.


حسنی نسب، ضمن اشاره به حمایت‌های دولت از کشاورزانی که اقدام به کشت زعفران می‌کنند، اذعان داشت: مقرر شده تسهیلاتی برای تأمین دستگاه‌های مکانیزاسیون مزارع زعفران به بهره‌برداران واگذار و اعتبار یارانه‌ای برای خرید پیاز زعفران به بهره‌برداران پرداخت شود.


استان خوزستان با دارا بودن یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی به‌عنوان قطب کشاورزی کشور مطرح است؛ از این میزان حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی هستند و حدود ۳۰۰ هزار هکتار نیز در دسته اراضی دیم قرار دارند.


خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این نظر در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.




خبرگزاری ایانا