۶۷میلیون یورو پسته به اروپا صادر شد

  • 1402/09/05
  • 264 بازدید

آمارهای یورو استات از صادرات ۶۷میلیون‌ یورویی پسته ایران به اروپا در ۹ماهه نخست سال جاری میلادی حکایت دارد.

پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات) از صادرات 67 میلیون یورویی پسته ایران به اتحادیه اروپا در 9 ماه نخست 2023 خبر داده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 29درصدی داشته است. ایران در مدت مشابه سال قبل 95 میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.


از کل پسته صادراتی ایران به اروپا در 9 ماه نخست امسال 49 میلیون یورو شامل مغز پسته و 18 میلیون یورو مربوط به پسته با پوست بوده است. صادرات مغز پسته ایران به اروپا در این مدت کاهش 15درصدی و صادرات پسته با پوست کاهش 51درصدی داشته است. ایران در 9ماهه سال میلادی گذشته 58 میلیون یورو مغز پسته و 37 میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده بود.


ایران دومین صادرکننده پسته به اروپا


بر اساس این گزارش ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده پسته به اروپا در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 2023 بوده است. آمریکا در این دوره 439 میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده است. صادرات پسته آمریکا به اروپا نیز در این دوره با کاهش 17درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. آمریکا در 9ماهه سال قبل 529 میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.


آلمان مشتری اول پسته ایران در اروپا


آلمان مهمترین خریدار پسته ایران در اروپا طی 9ماهه 2023 بوده است. 70 درصد کل پسته صادراتی ایران به اروپا در این دوره به‌مقصد آلمان بوده است. آلمان 47 میلیون یورو پسته ایران را در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال وارد کرده است.


صادرات 20میلیون‌دلاری پسته ایران به چین


از سوی دیگر آمار گمرک چین نشان می‌دهد این کشور نیز در 9ماهه سال جاری میلادی 20 میلیون دلار پسته از ایران وارد کرده است که 18 میلیون دلار مربوط به پسته با پوست و 2 میلیون دلار مغز پسته بوده است. صادرات پسته ایران به چین در این دوره با کاهش 59درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.


خشکسالی و کاهش برداشت پسته به‌همراه مقررات سختگیرانه برای بازگشت ارز صادراتی، دو عامل افت صادرات پسته ایران به اروپا و چین در سال 2023 بوده است. انتظار می‌رود با افزایش تولید پسته در سال جاری و رفع محدودیت‌های ارزی شاهد رشد صادرات پسته ایران طی سال میلادی آینده باشیم.




خبرگزاری تسنیم