شناسنامه‌ دار کردن مزارع زعفران راه حلی مناسب برای داشتن آمار دقیق تولید

  • 1402/08/22
  • 272 بازدید

عضو شورای ملی زعفران گفت: شناسنامه دار کردن مزارع زعفران راه حلی مناسب برای داشتن آمار دقیق تولید و سطح زیرکشت محصول محسوب می‌شود.

 علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه برداشت زعفران تا نیمه آذر ادامه دارد، اظهار کرد: بنابر برآوردهای صورت گرفته تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی است، اما تا پایان فصل باید منتظر ماند تا آمار نهایی اعلام شود.


وی با بیان اینکه آمار دقیقی از سطح زیرکشت زعفران نداریم، عنوان کرد: ۱۰ سال پیش طرح پایلوت شناسنامه دار کردن زعفران اجرا شد، اما آن طور که باید این طرح حمایت جدی نشد، درحالیکه با اجرای شناسنامه دار شدن مزارع آمار دقیقی از سطح زیرکشت، مزارع جوان و تولید داشتیم. 


مقام مسئول اذعان داشت: در شرایط کنونی آمار سطح زیرکشت و تولید تقریبی و طبق برآوردهای صورت گرفته است. وزارت جهاد سطح زیرکشت زعفران را ۱۲۳ تا ۱۳۰ هزار هکتار اعلام می کند.


عضو شورای ملی زعفران یادآور شد: با توجه به پیشرفت های خوبی که در توسعه بازارهای صادراتی داشتیم، اکنون صادرات به ۷۰ کشور دنیا در حال انجام است. اما متاسفانه به ارزش واقعی محصول نرسیدیم که در این راستا وزارت جهاد، وزارت امورخارجه و سازمان توسعه تجارت باید پای کار بیاید تا از مزیت کشت زعفران استفاده کرد.


حسینی خاطر نشان کرد: با روان سازی و توسعه صادرات، ارزش واقعی محصول زعفران به کشور باز می‌گردد و از طرفی با رفع موانع صادرات جلوی قاچاق گرفته می شود.




باشگاه خبرنگاران جوان