چگونه از استاندارد یک محصول مطمئن شویم؟

  • 1402/08/02
  • 315 بازدید

برخی از محصولاتی که از نظر ایمنی، بهداشت و سلامت مصرف کنندگان اهمیت بالایی دارند مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند از این رو تولید و عرضه آنها بدون داشتن نشان استاندارد ممنوع است.

مریم کریمی معاون ارزیابی انطباق استاندارد، درباره تأیید کیفیت محصولات تولیدی در تهران و اطمینان از حفظ کیفیت آن‌ها بیان کرد: برخی از محصولاتی که از نظر ایمنی، بهداشت و سلامت مصرف کنندگان اهمیت بالایی دارند مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند؛ به این منظور که تولید و عرضه آن‌ها بدون داشتن نشان استاندارد ممنوعیت دارد. بنابراین به محض شناسایی تولیدی که چنین محصولی را ارائه می‌دهد به کارخانه مراجعه می‌شود و محصولات مورد بررسی قرار می‌گیرند.


وی اذعان داشت: پس از تأیید هویت قانونی واحد تولیدی، در مرحله صدور مدرک استاندارد ما بازرسی خطوط تولید را انجام می‌دهیم و نمونه برداری می‌کنیم. اگر محصولات آن تولیدی شاخص‌های لازم را داشته باشد پروانه استاندارد را می‌گیرد اما این تازه ابتدای راه است. تولیدی‌ها پس از کسب نشان استاندارد می‌توانند تولید انبوه را آغاز کنند.


مقام مسئول تصریح کرد: سال نخست هر دو ماه یک بار به صورت سرزده به کارخانه‌ها می‌رویم تا کنترل کیفیت انجام دهیم و نمونه‌برداری می‌کنیم. در صورتی که محصولات دارای استاندارد کافی نباشند با تذکر، اخطار و در نهایت ابطال مواجه خواهند شد. در سال‌های بعد اگر شرایط تأیید شده باشند نظارت به صورت سه ماه یک بار انجام می‌شود. پروانه‌های استاندارد به صورت سه ساله هستند و هر سه سال از ابتدا بررسی‌ها شروع می‌شوند تا در صورت عدم وجود شاخص‌ها، جلوی صدور پروانه استاندارد گرفته شود.


کریمی درباره شایعات وجود مواد نگه‌دارنده در شیرها و ناسالم بودن این محصولات افزود: متأسفانه گاهی در جامعه اطلاعات به صورت نادرست گسترش پیدا می‌کنند. این اشتباهات معمولاً درباره محصولات استریل و فرادما صورت می‌گیرد؛ فرآیند تولید این محصولات به گونه‌ای است که نیازی به مواد افزودنی و نگه‌دارنده ندارد و بدون باز شدن تا ۶ ماه سالم خواهد بود. به طور کلی استفاده از نگه‌دارنده‌ها در محصولات لبنی ممنوع هستند و در صورت مشاهده چنین تخلفی، متخلف به کمیته مربوطه ارجاع داده خواهد شد.


وی خاطر نشان کرد: افراد با توجه به تاریخ انقضای محصول و نشان استاندارد می‌توانند از سلامت محصولات مطمئن باشند. افراد نگران کیفیت محصولات در استان تهران نباشند چرا که نظارت‌ها به صورت دقیق انجام می‌شوند. طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان استاندارد وظیفه سیاست‌گذاری، نظارت و اطمینان‌بخشی از محصولات است.


معاون ارزیابی انطباق استاندارد درباره کسب اطمینان از نشان استاندارد محصولات یادآور شد: به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از نشان استاندارد، تمامی نشان‌های استاندارد کد ۱۰ رقمی دارند که اگر آن کد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال شود تمامی اطلاعات محصول ارائه داده می‌شود. در صورت مشاهده محصولات غیر استاندارد و تمایل به ارائه شکایات افراد می‌توانند با ۱۵۱۷ تماس بگیرند و اطلاعات را با ما به اشتراک بگذارند.


ما همچنین طرح سنجش نرخ رشد کیفیت را داریم که شاخص‌های مناسبی دارد؛ در این طرح ۴۰ قلم کالای اساسی وجود دارد. یکی از شاخص‌های این طرح رضایت مردم بود که با استقبال مواجه شد. به طور کلی شاخص رشد کیفیت ۷۱ درصد برآورد شد اما رضایت‌ها متفاوت بود به طوری که مردم از خودرو و دخانیات ۴۰ درصد رضایت داشتند اما در محصولاتی ماننده شوینده‌ها و ماکارونی‌ها رضایت بالای ۷۰ درصد بود. امسال تعداد کالاهای طرح به ۵۶ رقم رسیده‌است.




خبرگزاری مهر