تولید زیتون استان زنجان ۶۵ درصد کاهش یافت

  • 1402/07/20
  • 307 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: امسال به رغم افزایش سطح زیر کشت، میزان تولید زیتون استان ۶۵ درصد کاهش یافته است.

روح اله حسنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، بیان کرد: در حال حاضر ما استان اول کشور در حوزه زیتون هستیم و زنجان ۴۳ درصد تولید زیتون کشور را دارد. و امسال سطح زیر کشت زیتون ۲۰ هزار هکتار بوده که ۱۶ هزار هکتار آن بارور است.


وی، با اشاره به اینکه سطح زیر کشت امسال ۱۲ درصد بیشتر از سال قبل است، افزود: با این حال امسال تولید ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است.


مقام مسئول، با بیان اینکه شرایط اقلیمی و افت درختان موجب کاهش برداشت زیتون شده‌ است، ‌تصریح کرد: تلاش ما این است که کاهش تولید جبران شود.


حسنی، با بیان اینکه یکی از برنامه‌های استان توجه به حوزه برندسازی و بازار فروش محصول زیتون است، عنوان کرد: این بازار فروش با توجه به ذائقه خریداران شناسایی می‌شود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با بیان اینکه در رابطه با محیط زیست هم بحث پساب کارخانجات فناوری مورد توجه است، اظهار کرد: سال گذشته به فعالان این عرصه خدماتی ارائه شد که البته سر جمع این اقدامات کمک به موضوع کشاورزی منجر می شود.


و رویداد زیتون در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۷ مهرماه و ۲ آبان ماه جاری در پایانه صادراتی محصولات کشاورزی شمال‌غرب کشور برگزار می‌شود.


برای برگزاری این رویداد چالش‌های مختلفی در نظر گرفته شده که از جمله این چالش‌ها تصفیه پساب ناشی از فرآوری زیتون، مدیریت تلفیقی آفات و بیماری‌های زیتون، استفاده از فناوری سنجش از راه دور برای تشخیص کمبود عناصر گیاه و بیماری‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت باغ زیتون است.




خبرگزاری ایرنا