رکورد تولید ۳۸۰۰ تن میگو در کشور شکسته شد

  • 1402/07/18
  • 231 بازدید

رئیس سازمان شیلات گفت: سال گذشته رکورد تولید ۳۸۰۰ تن میگو با قابلیت ایجاد اشتغال برای ۲۴۰۰ نفر شکسته شد.

 سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات اظهار کرد: سال گذشته رکورد تولید ۳۸۰۰ تنی میگو با قابلیت ایجاد اشتغال برای ۲۴۰۰ نفر شکسته شد. و پرورش ماهی در قفس و صادرات قزل‌آلای پرورشی به کشور روسیه از مواردی است که امکان سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را می‌طلبد.


وی افزود: گسترش فرهنگ آبزی مصرفی و افزایش تنوع گونه‌ای و استفاده از ظرفیت دیگر سازمان‌ها برای انجام پروژه‌های ملی آبزی‌پروری از مواردی است که کمتر به آن پرداخته‌شده است.


مقام مسئول عنوان کرد: ۷۵۱ هزار تن صید آبزیان در سال برآورد شده که میزان آبزی‌پروری آن ۶۰۱ هزار تن بوده و از یک‌میلیون و ۳۵۱ هزار تن تولید ۹۶ هزار تن آن را "یلوفین" و "گیدر" تشکیل می‌دهد که در مناطق آزاد امکان صادرات دارد.


حجت اله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه توسعه حوزه شیلات یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: شیلات در مناطق آزاد از موضوعات حائز اهمیت محسوب می‌شود. در این خصوص مناطق آزاد چابهار، کیش، قشم، انزلی و اروند از ظرفیت‌های شیلاتی خوبی برخوردار هستند و مناطق آزاد ماکو و ارس هم در بخش پرورش آبزیان در قفس فعالیت دارند.


وی ادامه داد: توجه به بخش شیلات، هم به‌سلامت و امنیت غذایی کشور کمک می‌کند و هم ازلحاظ اقتصادی سودآور است و در صورت صادرات، ارزآوری برای کشور به همراه دارد.


مقام مسئول، به وجود ۸۵۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: از این تعداد، بیش از ۱۵۰ بسته سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران واگذارشده که بخشی از این بسته‌ها در حوزه شیلات و آبزی‌پروری است و یک‌سوم کل صادرات غیرنفتی معادل ۱۸ میلیارد دلار از مناطق آزاد است.


عبدالملکی با اعلام آنکه شیلات برای مناطق آزاد کلیدی محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: تکثیر و پرورش، گردشگری، صنایع بسته‌بندی، ایجاد شهرک‌های تخصصی شیلات از مواردی است که می‌توان در این مناطق توسعه داد.




باشگاه خبرنگاران جوان