۳۰ هزار تن خرمای استان بوشهر به خارج صادر شد

  • 1402/06/29
  • 306 بازدید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برداشت ۱۷۰ هزار تن خارک، رطب و خرما از نخیلات استان بوشهر گفت: سالانه حدود ۳۰ هزار تن از محصول خرما تولیدی استان عمدتاً به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می‌شود.

 کبری توکلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، با اشاره به آغاز برداشت خرما در نخلستان‌های استان بوشهر، بیان کرد: خرما در استان بوشهر به دلیل گرمای هوا حدود یک هفته زودتر از سال‌های قبل در شهرستان‌های دشتستان، برخی نقاط تنگستان و دشتی آغاز شده است.


مقام مسئول، با اشاره به برداشت 60 هزار تن خارک و رطب از نخیلات استان بوشهر، اذعان داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال 170 هزار تن محصول از نخلستان‌های استان برداشت شود که از این مقدار 15 هزار تن خارک، 45 هزار تن رطب و مابقی خرما هستند.


وی عنوان کرد: عمده خرمای تولیدی استان بوشهر از نوع کبکاب و زاهدی است که در خارج از استان بازار مناسب و فراوانی دارد.


توکلی، با بیان اینکه 85 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه مرتبط با خرما در استان مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: استان بوشهر با 16 هزار و 700 نفر بهره‌بردار 9 درصد کل بهره‌برداران خرمای کشور را دارا است. و سالانه حدود 30 هزار تن از محصول خرما، تولیدی استان با داشتن کمیت و کیفیت بسیار مطلوب زمینه صادرات به کشورهای هدف و عمدتاً روسیه، قزاقستان، افغانستان، عراق، هند و اروپا برخوردار هستند.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهریادآور شد: با توجه به شرایط آب و خاک در استان بوشهر لزوم حفظ منابع پایه در نخیلات، اصلاح و جایگزینی ارقام پر بازده، مکانیزه کردن فرآیند احداث باغات و اصلاح شیوه آبیاری با هدف افزایش بهره‌وری و تولید اقتصادی در نخیلات اهمیت فراوانی دارد.




خبرگزاری ایانا