ارزآوری صادرات پسته به یک میلیارد دلار می‌رسد

  • 1402/06/08
  • 211 بازدید

معاون وزیر جهاد و کشاورزی گفت: صادرات پسته ایرانی در صورت عاری بودن از آفلاتوکسین، سالانه یک میلیارد دلار ارزآوری دارد.

سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد و کشاورزی عنوان کرد: داده‌های کشاورزی از مولفه‌های مهم در مدیریت بازار مواد غذایی و جلوگیری از اتلاف منابع و محصولات کشاورزی است.


وی بیان کرد: بر‌آورد تولید، پارامتری مرکب از مجموعه عوامل از جمله؛ تحمل خشکی، کم آبی، بیماری، آفات و ... است. در خشکسالی و زمان هجوم آفات و بیماری، این داده‌های صحیح علمی است که با ارزیابی سطح زیر کشت در تنش‌های زیستی و غیرزیستی، امکان اقدام پیشگیرانه و جلوگیری از خسارت کشاورز را برای دستگاه مدیریتی فراهم می‌سازد.


خیام نکویی افزود: ۱۲۵ میلیون تن مجموع تولید محصولات کشاورزی کشور است که ارزش صادرات محصولات که عمدتا باغی است به ۶ میلیارد دلار می رسد. همچنین صادرات پسته ایرانی در صورت عاری بودن از افلاتوکسین، سالانه یک میلیارد دلار ارزآوری دارد و در صورت برآورد تولید و ارائه تصویر شفاف با خطای کم از میزان تولید، تحول چشمگیری در افزایش درآمد تولیدکننده اتفاق خواهد افتاد.


مقام مسئول، با بیان اینکه ضایعات محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به ۳۷.۵ میلیون تن می رسد، اظهار کرد: با این حساب غذای ۲۰ میلیون نفر جمعیت از چرخه مصرف خارج می‌شود. این حیف و میل در دو بخش ضایعات ناشی از برداشت محصول و الگوی ناصحیح مصرف، باعث هدرروی منابع کشور می‌شود.


معاون وزیر جهاد و کشاورزی تصریح کرد: هر ایرانی روزانه ۹۳-۹۰ گرم برنج مصرف می‌کند و برای کشت هر برنج ۹۰ میل آب مورد نیاز است، حال اگر هر ایرانی یک دانه برنج را ضایع کند، این رقم معادل غذای ۲۳ هزار نفر است و اگر این جمعیت، در روز یک قاشق برنج را هدر دهد، روزانه غذای ۵۰۰ هزار نفر از بین می‌رود.


وی، به ضایعات بیش از اندازه نان اشاره و اذعان داشت: تولید بی‌کیفیت و فرهنگ غلط مصرف باعث هدر رفت راهبردی‌ترین محصول کشاورزی یعنی گندم شده است و تمرکز بر تولید به تنهایی چاره‌ساز نیست، باید مسایل کیفی‌سازی و اصلاح الگوی مصرف همزمان با اقدام دانش‌بنیان‌ها چاره‌اندیشی شود.




خبرگزاری ایانا