تولید پسته درکشور به ۲۴۰ هزار تن رسید

  • 1402/05/23
  • 241 بازدید

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری گفت: از مجموع بیش از ۵۰۰ هزار هکتار باغات، ۲۴۰ هزارتن پسته تولید شده است.

داریوش سالم‌پور مدیرکل دفتر میوه های سردسیری، درباره وضعیت تولید میوه‌های سردسیری و خشک در کشور، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که سالانه ۲۵ میلیون تن محصول باغی در سطح سه میلیون هکتار از باغات اعم از گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، سردسیری و خشک تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی، مازاد بر نیاز به کشورهای هدف صادر می‌شود که ارزآوری به همراه دارد.


مقام مسئول بیان کرد: مجموع ارزآوری حوزه باغبانی سالانه نزدیک به سه میلیارد دلار است که هر ساله یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار معادل بیش از ۶۰ درصد درآمدهای ارزی حوزه باغبانی مربوط به میوه‌های سردسیری و خشک است.


وی افزود: با توجه به شرایط ویژه آب و هوایی ایران که در کمربند خشک و نیمه‌ خشک جهان واقع شده و به دلیل وجود اقلیم‌های متنوع در داخل کشور، باغبانی یکی از مزیت‌های نسبی و بعضی مناطق مزیت مطلق کشور است، به طوری که تولید برخی محصولات همچون پسته، زرشک، سیب درختی، انگور، کشمش، گردو، گیلاس، آلبالو، زردآلو، هلو، شلیل، به، آلو، بادام و فندق دارای ارزش افزوده و مزیت اقتصادی بالاست.


به گفته او، اکنون ایران در تولید برخی میوه‌های سردسیری رتبه‌ برتر جهان را دارد، به طوری که در محصول زرشک رتبه نخست، پسته رتبه دوم، سیب درختی، گردو، گیلاس، کشمش، زردآلو، هلو و شلیل رتبه سوم، بادام، به و آلو رتبه پنجم، انگور و آلبالو رتبه هفتم و فندق رتبه هشتم جهان را داراست.


مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: آمارها نشان می‌دهد سالانه حدود ۹۲ هزار تن زرشک ‌تر در سطح ۲۰ هزار هکتار، ۲۴۰ هزار تن پسته در سطح بیش از ۵۰۰ هزار هکتار، چهار میلیون تن سیب درختی در سطح ۲۵۰ هزار هکتار، ۲۷۰ هزار تن گردو در سطح ۱۷۰ هزار هکتار، سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن انگور در سطح ۳۰۰ هزار هکتار، ۳۴۰ هزار تن گیلاس در سطح ۴۰ هزار هکتار و ۱۴۰ هزار تن آلبالو در سطح ۲۵ هزار هکتار از باغات کشور تولید می‌شود.


وی، با بیان اینکه پسته ایران در تمام جهان شناخته شده است، اظهار کرد: باغ‌های پسته کرمان از سنوات گذشته رتبه خوبی در سطح زیرکشت، تولید و صادرات داشته است اما در سال‌‌های اخیر تغییر اقلیم و محدودیت منابع آبی که در آن مناطق رخ داده، از نظر کمی و کیفی باعث شوری آب‌‌ها شده است؛ بنابراین بخشی از باغداران برای پایداری تولید ناچار شده‌اند که از ارقام مقاوم‌ یا شیوه‌های به‌باغی استفاده کنند.


سالم پور یادآور شد: تغییرات اقلیمی، سرمای زودرس بهاره، گرمای بی‌‌موقع به‌ تدریج و به تناوب تولید پسته را در استان کرمان دچار مشکل کرده است، بنابراین سرمایه‌گذاران، باغداران و بهره‌برداران ما به این فکر افتادند که خیلی از این سطوح دیگر نیاز به کارهای اصلاحی و پایداری تولید نداشته و بهتر است این محصول را در استان‌‌های دیگر کشت کنند و برنامه توسعه را پیش بگیرند.


اکنون کشت پسته در استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان، قزوین، استان مرکزی و فارس در سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته و حتی اکنون کشت پسته در مناطق استان‌های غربی و شمال غربی کشور مانند آذربایجان شرقی و غربی در مناطق مستعد در حال توسعه است.


و به تازگی ایران و فائو تفاهم‌نامه همکاری‌ مشترکی را برای زنجیره کامل تولید تا عرضه محصول پسته و ساماندهی آن به امضا رساندند تا با استفاده از تجربیات جهانی کارشناسان فائو بهینه‌سازی باغات انجام شود که امیدواریم با اجرای این طرح به‌ خصوص در استان کرمان به عنوان یکی از پایلوت‌های مهم، روند تولید و صادرات محصول پسته به بازارهای جهانی به‌ خصوص اتحادیه اروپا همانند گذشته ادامه پیدا کند.




باشگاه خبرنگاران جوان