کدام نوشیدنی ها می توانند آب بدن را به خوبی تامین کنند؟

  • 1402/05/22
  • 309 بازدید

لیموناد یکی از نوشیدنی‌ های تابستانی است که می‌تواند سریعاً هم دمای داخلی بدن را پایین بیاورد و هم باعث پیشگیری از کم‌ آبی بدن شود.

مهم‌ترین توصیه تغذیه‌ای در وضعیت گرمای شدید هوا، حفظ آب بدن است. نوشیدن آب ساده می‌تواند ساده‌ترین راه برای دستیابی به این هدف مهم باشد، اما بعضی افراد و مخصوصا خانم‌های باردار، سالمندان، کودکان و نوجوانان نمی‌توانند به‌طور مدام در طول روز آب بنوشند.


توصیه ما به این افراد، این است که به‌منظور پیشگیری از کم‌ آبی بدن، گاهی اوقات نوشیدنی‌های پیشنهادی زیر را جایگزین آب کنند تا بتوانند هرروز مایعات کافی به بدنشان برسانند.


۱. لیموناد

لیموناد یکی از نوشیدنی‌های کلاسیک تابستانی است که می‌تواند سریعا هم دمای داخلی بدن را پایین بیاورد و هم باعث پیشگیری از کم‌آبی بدن شود. لیموناد بدون شکر، مقادیر قابل توجهی از ویتامین C را هم به بدن می‌رساند و به بهبود عملکرد دستگاه گوارشی در گرم‌ترین روزهای سال کمک می‌کند.


۲. شربت تخم ریحان

از دیگر نوشیدنی‌های پیشنهادی برای روزهای گرم سال به‌منظور کاهش دمای داخلی بدن، شربت تخم ریحان یا شربت تخم شربتی است. تخم ریحان حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به پایین آوردن دمای داخلی بدن کمک کنند و علاوه بر پیشگیری از کم‌ آبی بدن، نقش مثبتی هم در حفظ تعادل آب و الکترولیت‌های بدن در روزهای گرم سال دارند.


۳. آبمیوه‌های خانگی و طبیعی

از دیگر پیشنهادهای تغذیه‌ای برای تامین آب و الکترولیت‌های ضروری برای بدن در گرم‌ترین روزهای سال و کاهش دمای عمومی بدن، نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی و خانگی فصل است. شما می‌توانید برای میان‌وعده عصرگاهی، نصف لیوان آب انگور، آب هندوانه، آب طالبی، پوره هلو یا پوره آلو را با نصف لیوان آب سرد ترکیب و مصرف کنید. این کار علاوه بر تامین ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن، به حفظ سلامت سیستم ایمنی در گرم‌ترین روزهای سال و پیشگیری از مشکل کم‌ آبی بدن هم کمک می‌کند.


۴. آب طعم‌ دار

اگر نمی‌توانید در روزهای گرم سال از آب ساده استفاده کنید، نوشیدن آب طعم‌دار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای تهیه آب طعم‌دار می‌توانید چند برگ از سبزیجات معطر مانند نعناع یا ریحان را به یک پارچ آب ساده بیفزایید و تکه‌هایی از میوه‌های فصل مانند توت فرنگی، لیمو ترش، آلبالو، گیلاس، انگور یا هلو را هم داخل آب بیندازید. با این کار می‌توانید طعم آب را به‌طور کلی تغییر بدهید و در نتیجه تمایل بیشتری به نوشیدن آب پیدا کنید.




سلامت نیوز