تولید شیرخشک در کشور به بیش از ۱۵ هزار تن رسید

  • 1402/05/14
  • 281 بازدید

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: بنابر آمار ماهانه بیش از ۱۵ هزارتن شیرخشک در کشور تولید می شود که در نیمه دوم سال شیرخشک بیشتری تولید خواهد شد.

 سیاوش سلیمی رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی اظهار کرد: با توجه به سیر نزولی قیمت جهانی شیرخشک و ثبات قیمت تمام شده در کشور با مشکلاتی در بحث صادرات روبرو هستیم به طوریکه امر صادرات به سختی انجام می شود.


وی بیان کرد: علی رغم کاهش قیمت جهانی شیرخشک، ارزش پایه صادراتی در گمرک ثابت است به طوریکه با نامه نگاری های متعدد به وزارت جهاد، برای اصلاح این موضوع اقدامی نشده است. درحالیکه رفع تعهد ارزی برای صادرکننده ۱۳ هزار تومان هزینه دارد.


مقام مسئول اذعان داشت: علی رغم آنکه در فصل گرم سال با کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی شیرخام روبرو هستیم، اما با این حال بیش از ۱۵ هزار تن شیرخشک در کشور تولید می شود که در نیمه دوم سال، کاهش تولید شیرخشک جبران می شود و میزان بیشتری تولید می شود به طوریکه به ۲۰ هزار تن می رسد.


رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی با بیان اینکه ماهانه ۵ تا ۶ هزارتن شیرخشک در سال تولید می شود، خاطر نشان کرد: مابقی تولید شیرخشک باید به بازارهای هدف صادر شود، چنانچه صادرات صورت نگیرد نقدینگی دامداران کاهش می یابد و در نهایت با مشکل دریافت شیرخام روبرو می شویم.


و با افزایش ۳۰ درصدی قیمت شیرخام، به نرخ تمام شده شیرخشک اضافه می شود. اما بدلیل رقابت بین واحدها و رفع تعهد ارزی واحدها، زیر قیمت تمام شده محصول عرضه می شود.




باشگاه خبرنگاران جوان