ایران پایتخت زیتون خاورمیانه شد

  • 1402/04/27
  • 325 بازدید

محمدعلی نیکبخت و عبدالطیف غدیرا با یکدیگر دیدار کردند، در این دیدار غدیرا از ایران به عنوان پایتخت زیتون خاورمیانه یاد کرد واز اختصاص عنوان سالنامه Olivae در سال ۲۰۲۳ به زیتون ایران خبر داد.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با عبدالطیف غدیرا، دبیر اجرایی شورای بین‌المللی زیتون وابسته به سازمان ملل متحد عنوان کرد: عضویت ۹۶ درصد تولید کنندگان زیتون دنیا در شورای بین‌المللی زیتون نشان دهنده نقش مهم سازمان ملل متحد و شورای بین‌المللی زیتون در کنترل، ارتقا، اجرا و توسعه کمی و کیفی زیتون است.


مقام مسئول بیان کرد: ایران به عنوان یک عضو تلاش می‌کند مانند گذشته همکاری‌های لازم را با شورا و کشورهای عضو داشته باشد و با بهره‌گیری از کارشناسان برجسته در کشت و تولید زیتون، می‌تواند این تجربیات را در تبادل با دیگر کشورهای عضو قرار دهد.


وی افزود: ایران به دنبال توسعه کمی و کیفی روز افزون باغات زیتون است و با توجه به اقلیم متنوع کشور و محدودیت منابع آبی، نیازمند استفاده از تجربیات کشورهای دیگر برای ارتقا سطح تولید این محصول است.


وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت: امروزه مصرف فراورده‌های زیتون و روغن آن در سبد خانوار ایرانی دارای جایگاه مناسبی است و ما به دنبال ایجاد زنجیره ارزش از تولید تا صادرات فرآورده‌های زیتون به کمک صنایع تبدیلی هستیم و در زمینه بازرگانی و گشایش پنجره صادراتی این محصول، به همکاری و تجربه اعضای شورا نیازمندیم.


عبدالطیف غدیرا، دبیر اجرایی شورای بین‌المللی زیتون هم در این دیدار گفت: ما یک سازمان بین‌المللی در چارچوب سازمان ملل هستیم که ۴۴ کشور عضو داریم و ۹۶ درصد از زیتون و مشتقات آن تحت پوشش این سازمان است. و زیتون ایران در منطقه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و با توجه به اعزام متخصصان و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و تأسیس مدرسه زیتون، ایران می‌تواند در مقایسه با کشورهای منطقه به عنوان محور مرکزی در ارتقای علمی با برپایی دوره‌های آموزشی ایفای نقش کند.


غدیرا با بیان اینکه ۴ محور اساسی در این سازمان مشخص شده است، اظهار کرد: رکن اول استانداردسازی کمی و کیفی زیتون و ضوابط و معیارهای تولید آن است، رکن دوم حمایت از برنامه‌های فنی کشورهای عضو است، رکن سوم ارتقا و ترویج مصرف زیتون در کشورها و رکن چهارم تحقیق و پژوهش در این بخش است.


دبیر اجرایی شورای بین‌المللی زیتون با بیان این که برای استانداردسازی تولید زیتون به آزمایشگاه‌های مجهز و مرجع نیاز داریم، خاطر نشان کرد: ایران ۵ آزمایشگاه مرجع مورد تأیید شورا در این زمینه دارد و آزمایشگاه ششم هم در حال تأسیس است و در تعداد پنل‌ها به نسبت میزان تولید زیتون، رتبه اول را در دنیا دارد.


غدیرا  یادآور شد: نشریه تخصصی شورای بین‌المللی زیتون به پنج زبان دنیا در سال ۲۰۲۳ به زیتون ایران اختصاص داده خواهد شد. و چون جمهوری اسلامی بنا دارد، ۱۰ درصد روغن مصرفی کشور را از زیتون تهیه کند، ما از این برنامه با تمام توان حمایت خواهیم کرد


دبیر اجرایی شورای بین المللی زیتون تصریح کرد: ایران می‌تواند در سال میلادی آینده به عنوان رئیس شورای بین‌المللی زیتون انتخاب شود که لازمه آن ارائه برنامه‌های مدون برای شورا و اعضای شورا است تا سطح تولید زیتون و مصرف آن افزایش یابد. ایران می‌تواند پایتخت زیتون منطقه باشد. و شورا تمام تلاش را برای انتقال ارقام مقاوم به خشکی خواهد کرد تا این ارقام در قالب کلکسیون بین‌المللی زیتون در رودبار در اختیار ایران قرار دهد.


 




خبرگزاری مهر