صادرات 50 درصد خرمای هرمزگان به سه استان بزرگ

  • 1402/04/26
  • 278 بازدید

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از ارسال 50 درصد خرمای تولیدی استان به استان‌های تهران، تبریز و اصفهان خبر داد.

محمدرضا شیخ‌زاده مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، در خصوص برداشت خرما در این استان اظهار کرد: با توجه به شرایط سال‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود امسال 196 هزار تن خرما از باغات استان برداشت شود. انتظار داریم 20 درصد محصول به‌صورت تازه‌ خوری و خارک برداشت شود. این 20 درصد شامل برخی از ارقام زودرس شامل، آل مهتری، نغار، خنیزی و برهی است.


مقام مسئول افزود: برداشت خرما در استان هرمزگان از نیمه خردادماه با رقم‌های زودرس آل مهتری و نغار آغاز می‌شود و تا پایان آبان‌ماه با رقم پیارم به پایان می‌رسد.


وی اذعان داشت: معمولا 50 درصد تولید خرما از استان خارج می‌شود و به استان‌های تهران، تبریز و اصفهان فرستاده می‌شود. کار نگهداری و بسته‌بندی در آن استان‌ها انجام می‌شود و در بازار داخلی و صادراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد..


شیخ‌زاده در خصوص قیمت خرما عنوان کرد: قیمت خرما با در نظر گرفتن کیفیت و رقم آن متفاوت است. عمدتا ارقام زودرس به‌دلیل نوبر بودن قیمت بالاتری دارند، با این وجود گران‌ترین قیمت خرما در هرمزگان مربوط به رقم پیارم است. سال گذشته این خرما به ازای هر کیلوگرم 150 تا 180 هزار تومان به فروش رفت و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود قیمت هر کیلوی آن از 180 هزار تومان به بالا باشد.


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان خاطر نشان کرد: محصولی مثل خرما نیاز به خرید توافقی ندارد و تاکنون در استان انجام نشده است. خرما مثل محصولات دیگر عمر کمی ندارد و با فاصله گرفتن ماه‌رمضان با فصل برداشت خرما، تا فرارسیدن ماه‌رمضان در سردخانه نگهداری می‌شود.


ایران با برخورداری از نخلستان‌های وسیع در استان‌های خوزستان، کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان و بوشهر دومین تا سومین تولیدکننده خرما به لحاظ حجم تولید و سطح زیر کشت و پنجمین صادرکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود.




اقتصادآنلاین