چرا قیمت چای گران شد؟

  • 1402/04/13
  • 379 بازدید

رئیس سازمان چای کشور گفت: افزایش قیمت چای خشک داخلی متناسب با رشد تورم، هزینه‌های تولید و سایر عوامل زندگی است و ربطی به میزان تولید ندارد.

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور، افزایش قیمت چای خشک را با توجه به رشد هزینه‌های تولید و تورم، منطقی خواند و تصریح کرد: امسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک نیز ۵۲ درصد و برگ سبز چای درجه دو ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که بر قیمت نهایی چای خشک تاثیر می‌گذارد.


مقام مسئول بیان کرد: قیمت تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال جاری ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شده که در واقع قیمت کف بازار است.


وی با بیان این که تولید برای کشاورز باید صرف کند، عنوان کرد: اگر برای کشاورز صرفه اقتصادی ایجاد نکنیم، تولیدی در کشور اتفاق نمی‌افتد. و تمام برگ سبز چای برداشت شده ممتاز و درجه یک نیست و بستگی به کیفیت و خصوصیت آن شامل چای ممتاز، شکسته درجه ۱ و ۲، باروتی و غیره دارد و از این رو با قیمت‌های مختلف نیز عرضه می‌شود.


جهانساز افزود: با این حال چای مرغوب داخلی به رغم سلامت و کیفیت خوب با رعایت حقوق مصرف کنندگان ارزان‌تر از چای خارجی به بازار عرضه می‌شود. و با توجه به افزایش میانگین ۵۷ درصدی قیمت برگ سبز چای به خاطر حمایت از تولید در چای خشک داخلی، شاهد افزایش قیمت نامتعارف نبودیم.


رئیس سازمان چای کشور، در مورد تامین چای خشک مورد نیاز کشور اعلام کرد: اگر ارز‌هایی که برای واردات چای خشک اختصاص یافته منجر به واردات شود، کمبودی در بازار نخواهیم داشت.


جهانساز درباره تغییر کاربری باغات چای نیز یادآور شد: محدودیت‌هایی در سطح استان‌های شمالی در بحث خرید و فروش و تغییر کاربری اراضی کشاورزی ایجاد شده به طوری که گشت‌های ادارات امور اراضی و سازمان‌های جهاد کشاورزی، زمین‌ها را رصد می‌کنند.


و روند سیستم‌های نظارتی در این امر اثرات مثبتی داشته است و تغییر کاربری غیرمجاز باغات و اراضی کشاورزی کمتر شده است.

 




خبرگزاری فارس