تلاش ایران برای خودکفایی در تولید سبزی و صیفی جات

  • 1402/04/11
  • 249 بازدید

معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: تولید بذر هیبرید خیار و فلفل نهایی شده و در دو هفته آینده از‌ آن رونمایی می‌شود.

مهران شریعت‌پناه معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بیان کرد: فرایند علمی تولید بذر هیبرید خیار و فلفل در کشور نهایی شده و طی دو هفته آینده ثبت و اعلام خواهد شد.


مقام مسئول، با بیان اینکه سالانه 100 میلیون دلار صرف واردات بذر سبزی و صیفی از شرکت‌های بزرگ دنیا می‌شود، تصریح کرد: نبود بذر هیبریدی محصولات سبزی و صیفی در سال‌های گذشته مشکلات زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد کرده بود که در حال حاضر همه گلخانه‌های تولید سبزی و صیفی به ویژه گوجه فرنگی و خیار برای واردات بذر وابسته به کشورهای دیگر هستند، اگر این بذرها در داخل تولید نشود، همیشه باید چشم ما به واردات باشد و انتظار فشار از کشورهای سلطه‌گر هم وجود دارد.


وی، با بیان اینکه تولید بذرهای هیبرید در دست چند شرکت بزرگ دنیا است، افزود: آنها بذر هیبرید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ما نمی‌دهند و ما مجبور هستیم، همه ساله این بذر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کنیم که علاوه بر اینکه هزینه سنگینی باید پرداخت کنیم، این کار وابستگی طولانی‌مدت هم ایجاد می‌کند. و با تولید بذر هیبرید دو محصول خیار و فلفل در داخل کشور دانش فنی تولید هیبرید سایر بذور سبزی و صیفی هم فراهم می‌شود.


شریعت‌پناه اذعان داشت: دانش فنی تولید بذر هیبرید در اختیار این نهادها قرار داده شده است و قرار است که سالانه 5 رقم بذر هیبرید معرفی شود، اما ظرفیت تولید 10 تا 15 رقم هم وجود دارد. و گام بزرگ بخش کشاورزی ایران برای رفع وابستگی به واردات بذر سبزی و صیفی و خودکفایی در این محصولات برداشته شده است و به زودی ایران در این محصولات خودکفا خواهد شد.


به گفته کارشناسان 90 درصد تولید بذور سبزی و صیفی کشور وارداتی است و شرکت‌های صادرکننده بذر هیبرید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دهند تا همچنان این وابستگی ادامه‌دار باشد. در واقع بذرهایی که از کشورهای دیگر وارد می‌شود، یکبار مصرف هستند و در صورتی که دوباره کشت شوند، عملکرد پایین‌تری خواهند داشت.




خبرگزاری فارس