ارقام جدید میوه‌های گرمسیری برای کاشت وارد کشور شد

  • 1402/04/07
  • 365 بازدید

مدیرکل امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی قزوین گفت: ارقام جدید و تجاری میوه‌های گرمسیری شامل موز، آناناس، گواوا، پاپایا و انبه برای کاشت در باغ‌های مناطق جنوب و گلخانه‌ها وارد کشور شد.

زهرا جلیلی مقدم  مدیرکل امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی قزوین، در حاشیه نشست تخصصی مدیران باغبانی کشور اظهار کرد: پیش از این به طور محدود این ارقام وارد و در باغ‌های الگویی به شکل پایلوت و آزمایشی مورد کشت قرار گرفت و پس از مثبت بودن نتایج و ارزیابی واردات آنها برای تکثیر و کشت در باغ‌های مناطق گرمسیری و جنوبی کشور و گلخانه‌ها در دستور کار قرار گرفت.


وی عنوان کرد: کشت این ارقام موجب کاهش واردات این میوه ها و جلوگیری از خروج ارز شده و ارز آوری و رونق کشاورزی در بخش باغبانی را با خود به همراه دارد. و واردات ارقام تجاری خرما با هدف ساماندهی نخیلات و حذف ارقام غیرمثمر نیز در دستور کار قرار دارد.


مقام مسئول، با بیان اینکه سرانه تولید محصولات باغی در دنیا ۹۵ کیلوگرم اما در ایران ۲۷۸ کیلوگرم است، اذعان داشت: حدود سه برابر دنیا سرانه تولید میوه داریم که نشان از استعداد بالای کشور در این بخش از کشاورزی است. و ۱۳ اقلیم در جهان وجود دارد که ۱۱ مورد آن را در کشور خود داریم که این تنوع آب و هوایی باعث متنوع بودن محصولات باغی ما شده است.


مدیرکل امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: ایران در تولید زعفران و گل محمدی رتبه نخست دنیا، پسته رتبه دوم و در تولید هشت محصول باغی دیگر از جمله انار و خرما نیز رتبه سوم تا هشتم دنیا را داراست.


و ۷۵۰ میلیون تن محصولات باغی در دنیا به تولید می‌رسد که سهم ایران در این آمار ۲۴ میلیون تن است.


 

 

 




خبرگزاری ایرنا