تولید میگوی پرورشی در کشور به ۸۶ هزار تن می رسد

  • 1402/03/30
  • 275 بازدید

مدیرکل دفتر امور میگو سازمان شیلات گفت: امسال برآورد می شود تولید میگوی پرورشی به ۸۶ هزارتن برسد.

 وحید معدنی مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران بیان کرد: تحقق هدفگذاری تولید ۸۶ هزار تن میگوی پرورشی در استان‌های کشور در صورت تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز، تحقق الزامات و نبود مشکلاتی نظیر بروز بیماری و یا تغییر شرایط اقلیمی امکان‌پذیر خواهد بود.


وی تصریح کرد: میزان تولید میگوی پرورشی در پنج استان کشور در سال گذشته را ۶۰ هزار و ۶۳۱ تن اعلام کرد و گفت: گونه مورد پرورش میگو در کشور، گونه وانامی است. و برای تحقق پیش‌بینی تولید میگوی پرورشی در سال جاری، بیش از ۶ میلیارد قطعه بچه میگو نیاز است.


مقام مسئول افزود: نیاز سالانه لارو میگو براساس اهداف کمی و در برنامه پنج ساله توسعه شیلات، پیش‌بینی شده و از طریق فعالیت بیش از ۴۰ مرکز تکثیر میگو تامین می‌شود. و بیش از ۹۹ درصد از مراکز تکثیر میگو در استان‌های هرمزگان و بوشهر مشغول فعالیت هستند و بخش قابل توجهی از تولید لارو میگو از طریق ارتقای دانش فنی و افزایش بهره‌وری این مراکز صورت می‌گیرد.


به گفته وی : سال گذشته مراکز تکثیر میگو در کشور با استفاده از مولدین داخلی و تعداد بسیار محدودی از مولدین وارداتی، ۵.۹ میلیارد قطعه لارو میگو تولید کردند.


معدنی اذعان داشت: هدایت بخشی از تولید در سیستم‌های متراکم و یا محصور نیز در سال ۱۴۰۲ از جمله برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه‌ای این سازمان در حوزه تولید میگو است که در قالب ترویج و توسعه پرورش میگو با روش‌های نوین، پیگیری و اجرایی می‌شود.


مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران خاطر نشان کرد: برنامه‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، ورود به حلقه‌های مختلف زنجیره تولید میگو و ارتقای وضعیت تولید به همراه موضوعات مهندسی مجدد، ایجاد شهرک‌های شیلاتی پرورش میگو با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تمام دستگاه‌ها و وزارت جهاد کشاورزی و پتانسیل مربوط به توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشران در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار دارد.




باشگاه خبرنگاران جوان