200 هزار تن کیوی از گیلان به خارج از کشور صادر شد

  • 1402/02/24
  • 374 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، ضمن اشاره به اهمیت کیوی و رشد خوب این محصول در استان گیلان، از صادرات 200 هزار تن کیوی استان گیلان خبر داد.

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار کرد: کیوی یکی از محصولات نیمه‌گرمسیری است، که در دنیا با سطح زیر کشت 277 هزار و 526 هکتار و تولید سالانه 4/4 میلیون تن شناخته می‌شود.


مقام مسئول افزود: بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول در جهان کشورهای، چین، ایتالیا، نیوزلند، ایران، شیلی، یونان، فرانسه و ترکیه است. ایران از نظر سطح و تولید رتبه چهارم را در دنیا دارد. و کشت عمده این محصول در ایران با توجه به شرایط اقلیمی، تنها در استان‌های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) رایج است.


وی اذعان داشت: استان گیلان با سهم 9/3 درصد از کل سطح باغات کشور، رتبه هفتم تولید این محصول را به خود اختصاص داده است. ارقام عمده کیوی شامل «هایوارد»، «گلد» و «رد» است. تعداد 85 باب سردخانه با ظرفیت 195 هزار تن در استان وجود دارد که 70 درصد آن بالای صفر بوده و مناسب نگهداری کیوی است. و کیوی یکی از محصولات مهم و ارزآور در استان گیلان است و بخش زیادی از اشتغال و تولید را به خود اختصاص داده است.


محمدی تصریح کرد: سطح باغات کیوی بیش از هفت هزار هکتار است و بیش از هشت هزار بهره‌بردار در باغات این محصول مشغول به کار هستند. سالانه 220 تا 230 هزار تن محصول کیوی در استان گیلان تولید می‌شود. و با توجه به اینکه شهرستان تالش یکی از قطب‌های تولید کیوی در کشور و در استان گیلان است، تصمیم بر آن شد تا اولین جشنواره ملی شکوفه‌های کیوی را در تالش برگزار کنیم. این جشنواره به منظور شناساندن محصول ارزشمند کیوی و حمایت همه جانبه مسئولان و ساماندهی این محصول ارزآور بود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، در خصوص میزان صادرات سال گذشته گفت: سال گذشته بیش از 200 هزار تن کیوی صادر کردیم که 90 هزار تن آن از بندر آستارا صادر شد. و صادرات زود هنگام محصول نارس کیوی که در سال‌های گذشته، طی ماه‌های مرداد و شهریور با میزان قند کمتر از 3 بریکس انجام می‌گرفت، اثرات نامطلوبی در بازار مصرف کشورهای فرامرزی به جا گذاشته است.


وی، درباره چالش‌های صادرات این محصول خاطر نشان کرد: عدم استقبال باغداران جهت شناسنامه‌دار کردن باغات کیوی به‌عنوان یکی از الزامات صادرات به کشورهای هدف، عدم ارتباط بانکی با کشورهای منطقه و مشکلات برگشت ارز، نبود مشوق‌های صادراتی در کیوی همانند سایر محصولات باغی خصوصا سیب به‌عنوان مهمترین مشکلات صادرات این محصول است. و از دیگر مشکلات صادرات کیوی می‌توان به نوسانات قیمت داخلی محصول کیوی، مشکلات مرتبط با سردخانه‌داران، نحوه تعرفه‌های مرتبط با نگهداری محصول، بسته‌بندی محصول برای ایجاد جذابیت در صادرات وکمبود کامیون‌های یخچال‌دار اشاره کرد.


 


 




خبرگزاری ایانا