برداشت دانه روغنی کلزا در استان خراسان رضوی آغاز شد

  • 1402/02/17
  • 383 بازدید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برداشت دانه روغنی کلزا از سه هزار و ۲۰۴ هکتار اراضی زیرکشت این محصول در استان آغاز شد.

غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: برداشت دانه روغنی کلزا برای امسال به میزان پنج هزار و ۵۰۰ تن در استان خراسان رضوی با عملکردی معادل یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم در هر هکتار پیش بینی شده است.


مقام مسئول عنوان کرد: عملکرد این محصول از ۸۰۰ کیلوگرم در سنوات گذشته به یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم رسیده است که امیدواریم افزایش یابد.


ساربان، بزرگترین محدودیت استان در کشت کلزا را تاریخ کشت این محصول دانست و اذعان داشت: اقدامات بسیار خوبی در زمینه کشت این محصول انجام شده اما به دلیل اینکه تاریخ کشت کلزا در استان همزمان با آبیاری پایانی محصولات بهاره است، کشاورزان استقبال زیادی از کشت این محصول ندارند.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: اگرچه کاهش کشت گندم و جایگزینی کلزا در راستای الگوی تناوب کشت محصول و پایداری تولید گندم لازم است، اما با تولید بذرهای جدید اصلاح شده به زودی محدودیت موجود در زمینه کشت این دانه روغنی برطرف می‌شود.




خبرگزاری مهر