تولید قارچ در کشور از مرز ۲۲۰ هزار تن عبور کرد

  • 1402/02/16
  • 338 بازدید

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: سال گذشته ۱۹۵ تا ۲۱۰ هزارتن قارچ در کشور تولید شد که امسال پیش‌ بینی می‌شود تولید این محصول از ۲۲۰ هزارتن عبور کند.

مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی، با بیان اینکه مشکلی در تولید قارچ نداریم، اظهار کرد: بنابر آمار سال گذشته ۱۹۵ تا ۲۱۰ هزارتن قارچ در کشور تولید شد که امسال با ورود واحدهای جدید پیش‌بینی می‌شود تولید قارچ از ۲۲۰ هزارتن عبور کند.


وی، قیمت هرکیلو قارچ سرمزرعه را ۳۵ هزارتومان و خرده فروشی را ۶۵ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با توجه به شعار سال در نظر داریم که امسال قیمت قارچ تغییری نداشته باشد.


مقام مسئول، از سرانه مصرف قارچ خبر داد و تصریح کرد: با توجه به نوسان قیمت محصولات پروتئینی، سرانه مصرف قارچ افزایش یافته است و با استمرار این روند پیش بینی می‌شود که سرانه مصرف به ۲.۷۰۰ تا ۲.۸۰۰ گرم برسد.


رجبی، با بیان اینکه سرانه مصرف قارچ در دنیا ۴.۵ کیلوگرم است، اذعان داشت: این در حالی که سرانه مصرف قارچ در کشور ما سال گذشته در برخی استان‌ها به ۲.۵ کیلوگرم رسیده است.


رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خاطر نشان کرد: سال گذشته رایزنی خوبی با بازرگانان در حوزه تره بار برای صادرات قارچ به کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، عمان، کویت و عراق انجام شده و هر ماه حدود ۹۰۰ تا هزارتن صادرات داریم که ارزش آن حدود ۱۲ میلیون دلار است؛ اما صادرات به شکل غیررسمی با محصولات سبزیجات و میوه انجام می شود به طوریکه آمار رسمی در این خصوص نداریم.




باشگاه خبرنگاران جوان