هشدار دامپزشکی بوشهر درباره بیماری تب کریمه کنگو

  • 1402/02/10
  • 303 بازدید

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر نسبت به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به خصوص با آغاز فصل گرما هشدار داد.

مهدی تنگستانی مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر اظهارکرد: رعایت نکات مهم و بهداشتی برای پیش‌گیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با توجه به فعالیت مخزن بیماری (کنه‌ها) به خصوص برای گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان، روستاییان و عشایر که به نحوی با دام سر و کار دارند، ضروری است.


مقام مسئول عنوان کرد: خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی از سوی کارکنان زنجیره کشتار و انتقال و عرضه‌کنندگان گوشت و نگهداری لاشه حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از استحصال در اتاق سرد کشتارگاه الزامی است.


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خاطر نشان کرد: خودداری از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی، خودداری از مصرف گوشت تازه (گوشت خریداری‌ شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد، نگهداری شود)، خودداری از مصرف جگر به‌صورت خام از جمله موارد مهم در مصرف گوشت است.


تنگستانی اذعان داشت: استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و منزل، اجتناب کودکان و روستائیان و دامداران از لمس کنه‌ها، خودداری از جدا و له‌کردن (کشتن) کنه‌ها توسط شیردوشان و دامداران، خودداری از پشم‌چینی دام‌ها، اجتناب از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن از دیگر موارد بهداشتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی بیان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد و از این‌ رو اقدامات دامپزشکی فقط به‌منظور تأمین بهداشت جمعیت انسانی و متعاقب گزارش وقوع بیماری در انسان، آغاز می‌شود.




خبرگزاری ایانا