نرخ خرید تضمینی گندم امروز تعیین می شود

  • 1402/02/04
  • 463 بازدید

معاون وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: نرخ خرید تضمینی گندم در فصل جدید، امروز در نشست شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تعیین می‌شود.

شاهپور علایی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز فصل برداشت گندم در استان‌های جنوبی کشور،اظهار کرد: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، امروز نرخ خرید تضمینی این محصول راهبردی را با لحاظ کردن معیار‌های اثرگذاری مانند نرخ تورم، هزینه ها، سود متعارف و تعاملات بازار‌های جهانی تعیین خواهد کرد.


مقام مسئول، با اشاره به اهمیت راهبردی تولید گندم و عزم جدی دولت برای تامین نیاز کشور عنوان کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۲۵۰ هزار تن گندم بصورت علی الحساب خریداری شده است. و با بیان اینکه کشور‌های چین، هند و روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان، بیشترین سهم را در تولید ۷۸۰ میلیون تنی مصرف جهانی در اختیار دارند، و ایران با تولید حدود ۱۱ میلیون تن گندم در جایگاه سیزدهم جهانی قرار دارد و تلاش می‌شود که نیاز کشور به گندم نان و صنایع بطور کامل تامین گردد.


وی، با تاکید بر اینکه هدف دولت، حمایت از تولیدکنندگان است درباره قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم تصریح کرد: پایداری تولید مستلزم حمایت همه جانبه از کشاورزان است و در قیمت گذاری این فصل نیز معیار‌های اثرگذاری مانند نرخ تورم، هزینه‌های تولید و حمل و نقل، سود مناسب و تعاملات بازار‌های جهانی در نظر گرفته خواهد شد.


علایی مقدم، با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲ امروز در جلسه شورای قیمتگذاری تعیین خواهد شد، افزود: بی تردید شورای قیمت گذاری در نشست امروز تصمیمی خواهد گرفت که به سود امنیت غذایی، تولید کننده و مصرف کننده باشد.


معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه از ۱۱ عضو شورای قیمت گذاری ۶ نفر نمایندگان تشکل‌های کشاورزی هستند، خاطر نشان کرد: برای برآورد قیمت، در هفته‌های اخیر در کمیسیون‌ها جلسات متعددی برگزار شده و قیمت‌های مختلفی از هزینه ها، دستمزد، حمل و نقل و ... اخذ و نرخ‌هایی از ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۱۷ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم دیم برآورد شده است.


و هر قیمتی که برای خرید تضمینی گندم تعیین شود، باید مبتنی بر اساس قانون بودجه، تامین مالی دولت و خرید جمعی و به سود تولید باشد.




وزارت جهاد کشاورزی