لرستان رکورد دار تولید ماهی خاویاری بین استان‌های غیرساحلی کشور

  • 1401/11/10
  • 461 بازدید

مدیرکل شیلات لرستان تولید ماهیان خاویاری را یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان دانست.

کیارش بیرانوند با بیان اینکه لرستان در حوزه ماهیان سردابی و تولید بچه‌ماهی رتبه برتر کشور را در اختیار دارد تصریح کرد: ما توانایی صادرات این محصولات به عراق را داریم و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز جهت تحقق این مهم صورت گرفته است.


وی افزود: در همین راستا یک غرفه در نمایشگاه توانمندی‌های صادرات لرستان در حوزه شیلات، به خصوص اداره‌کل و چند حوزه مختلف مانند خوراک آبزیان و ماهیان خاویار که فعالیت داریم راه‌اندازی شده تا توانمندی‌های خود را به نمایش بگذاریم.


مقام مسئول، با اشاره به نزدیکی با مرز عراق جهت صادرات محصولات آبزی به این کشوراذعان داشت: ما می‌توانیم صادرکننده خوبی در این حوزه به عراق باشیم و حتی در حوزه ماهیان گرمابی که سالانه ۲۰۰۰ تن تولید داریم می‌توانیم نیازمندی‌های آن‌ها را برطرف و ارز آوری خوبی برای استان به ارمغان بیاوریم.


بیرانوند، تولید ماهیان خاویاری را یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان دانست و گفت: ما در سابق یک گرم هم تولید ماهیان خاویاری نداشتیم، اما این ماهی را از یکی از استان‌های ساحلی به استان آوردیم و خوشبختانه رشد خوبی داشت که نشان داد می‌توانیم در تولید ماهیان خاویاری جایگزین مناسبی برای استان‌های ساحلی خصوصاً شمال کشور باشیم. و با توجه به ثبت رکورد خوبی که در تولید داشتیم چند مجوز صادر کردیم که اکنون پنج مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در استان وجود دارد و در حال حاضر سالانه ۱۰۰ تن گوشت و ۵۰۰ تن خاویار تولید می‌کنیم.


وی با اشاره به مجتمع بخش خصوصی پرورش ماهیان خاویاری خاطر نشان کرد: این مجتمع دارای تولید ۶۰۰ تن گوشت و ۱۰۰ کیلوگرم خاویار بوده و منبع آبی آن رودخانه سیمره - چاه فلمن است و با وجود ۱۵ متر مکعب منبع آبی به صورت بالقوه امکان پرورش ۱۵ هزار تن ماهی خاویاری در شهرستان وجود دارد.


مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به مجتمع‌های آبزی پروری در حال اجرا در استان یاد آور شد: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری رومشکان با ظرفیت ۱۵۰۰ تن، مجتمع پرورش ماهیان خاویاری درب گنبد با ظرفیت ۵۰۰ تن که وارد فاز اجرایی شده، مجتمع پرورش ماهیان خاویاری رنگین بان پلدختر با ظرفیت ۱۵۰۰ تن و مجتمع پرورش ماهیان سردآبی فیروز آباد با ظرفیت ۲۰۰۰ تن از جمله پروژه‌های در حال اجراي مجمتع‌های آبزی‌پروری عنوان کرد.




خبرگزاری صدا و سیما