۳۸ هزار کیلوگرم زیتون در گیلان خرید حمایتی شد

  • 1401/10/26
  • 305 بازدید

مدیر تعاون روستایی گیلان گفت: در راستای طرح خرید حمایتی ۳۸ هزار کیلوگرم زیتون به ارزش ۸۸۰ میلیون تومان از زیتون‌ کاران استان خریداری شده است.

عباس جعفرپور مدیر تعاون روستایی گیلان عنوان کرد: تمام مبلغ محصول خریداری شده به حساب زیتون‌کاران واریز شده و مطالبه‌ای باقی نمانده است. و خرید زیتون که همزمان با فصل برداشت این محصول و به منظور حمایت از تولید و تقویت بازار محصول زیتون و روغن زیتون تولیدی گیلان از آذرماه توسط تعاون روستایی استان آغاز شده بود، پانزدهم دیماه پایان یافت.


مقام مسئول افزود: اتحادیه تعاونی روستایی استان به عنوان مباشر با استقرار نماینده خود یعنی اتحادیه تعاونی‌های شهرستان رودبار در مرکز خرید بخش منجیل نسبت به خرید حمایتی این محصول اقدام کرد.


وی اظهارکرد: سازمان تعاون روستایی بر اساس تکالیف خود به عنوان کمک اجرایی وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار قیمت محصولات کشاورزی و بر اساس مصوبه این وزارتخانه و ابلاغ وزیر کار خرید حمایتی زیتون را انجام داد.


جعفرپور خاطر نشان کرد: پس از خرید دانه‌های زیتون در مدت چند ساعت استحصال روغن انجام گرفت و مبلغ بابت خرید بر اساس میزان روغن استحصالی و آزمایشات کارخانه به زیتون‌کار پرداخت شد که حداقل از ۱۶ تا ۲۵ هزار تومان است.


مدیر تعاون روستایی گیلان با اشاره به خرید توافقی پرتقال از باغداران گیلان به عنوان دیگر برنامه‌های تعاون روستایی تصریح کرد: خرید توافقی پرتقال نیز از سوی تعاون روستایی استان آغاز شده که قیمت خرید نیز بالاتر از نرخ پایه بازار و به صورت توافقی است.


۲۲ هزار باغدار شهرستان رودبار از وسعت بیش از هشت هزار هکتار باغ زیتون محصول برداشت می‌کنند، گلوله، زرد، ماری، روغنی، فیشمی، شنگه، مانزالینا، کنسروالیا و آربیکن از رقم‌های محصول تولیدی باغداران رودباری است.


افزون بر ۱۱ هزار هکتار از اراضی گیلان به باغ مرکبات اختصاص دارد، ۲۶ هزار بهره‌بردار در این حوزه فعالیت می‌کنند و بیشترین باغ‌های مرکبات گیلان در شهرستان‌های رودسر، املش و لنگرود است.




خبر فارسی