نقش گرمادهی مرکبات در کاهش ضایعات دوره ی انبارداری

  • 1401/10/22
  • 302 بازدید

با بهره گیری از شیوه به نسبت جدید گرمادهی در سورتینگ ها، ضایعات ده درصدی دوره انبار داری مرکبات، به دو تا سه درصد کاهش و ماندگاری مرکبات افزایش پیدا می‌کند.

از زمان برداشت مرکبات گرفته تا دوران انبارداری همه جا میوه را همراهی می‌کنند و کمی غفلت کافی است به سبب وجود همین افت‌ها، بیشترین میزان ضایعات مرکبات در دوره انبارداری ایجاد شود.


بنا به این گزارش، ۲۷۰ هزار تن مرکباتی که با شیوه‌ای نسبتا جدید به نام گرما درمانی می‌توان از فسادآن‌ها جلوگیری کرد و ماندگاری آن‌ها را بالا برد.


عباسپور معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی مازندران در این باره عنوان کرد: به واسطه آب ولرمی که دمای آن بین ۳۸ تا ۴۰ درجه هست میوه‌ها با مخلوطی از قارچ کش، مسیر دو دقیقه‌ای را طی می‌کنند.


وی بیان کرد: تا زمان برداشت میوه سال آینده توانایی نگهداری را داریم؛ روشی که عمدتا به دوشکل سبدی و قرقاوی انجام و مرکبات را ضد عفونی و پاکسازی می‌کنند.


مقام مسئول تصریح کرد: نکته مهمتر اینکه دستگاه‌های گرمادرمانی میوه هم در خود مازندران تولید می‌شود، در سایز‌های مختلف؛ بطوریکه کوچکترین دستگاه ما ساعتی سه و نیم تن می‌توانیم خروجی داشته باشیم و با دستگاه‌های دیگر تا ده تن در ساعت را خروجی داشته باشیم و نکته دیگر اینکه از نظر قیمت هم مقرون به صرفه‌تر است، زیرا ده برابر کمتر از دستگاه‌های خارجی، دستگاه‌های ما ساخته می‌شود.


شعبانی سورتینگ دار گفت: برای استفاده از موادی که در مرحله گرمادرمانی استفاده می‌شود توانستیم یکی دوتا محلول را پیشنهاد بدهیم که به لحاظ تجاری هم مشتری‌های ما آن‌ها را استاندارد می‌دانند.


بر اساس این گزارش، نتیجه گرمادرمانی هم چیزی نیست جز به حداقل رساندن ضایعات و استمرار حضور در بازار.


۶۰۰ واحد سورتینگ مرکبات در مازندران به ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن از دسیتگاه‌های گرمادرمانی بهره می‌گیرند.

تولید مرکبات در مازندران امسال با افزایش ۲۰ درصدی به حدود ۳ میلیون تن رسیده است و سلامت محصول هم به لحاظ کمی هم به لحاظ کیفی پیش زمینه صادرات بیشتر این مازاد تولید محسوب می‌شود.




خبرگزاری صدا و سیما