صادرات مرکبات و کیوی به چین و هند آغاز شد

  • 1401/09/29
  • 319 بازدید

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از آغاز صادرات مرکبات به چین خبر داد و گفت: محصول کیوی نیز به هند صادر می‌شود.

شاهپور علائی‌ مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از آغاز صادرات مرکبات به چین خبر داد و بیان کرد: محصول کیوی نیز به هند صادر می‌شود.


و در حاشیه راه‌اندازی پایانه صادرات گل و گیاه در عباس‌آباد، هدف از راه‌اندازی این پایانه را صادرات نظم‌ محور و با ضوابط در مازندران اعلام کرد و افزود: در فاز اول این پایانه، مجوز راه‌اندازی گمرک، قرنطینه، آزمایشگاه‌های مرجع، سردخانه با کمک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و جهاد کشاورزی صادر شده است.


مقام مسئول، از سامانه سَبَک برای ساماندهی تولید و صادرات محصولات کشاورزی در کشور خبر داد و اذعان داشت: هم اکنون ۱۷ هزار گیاه پزشک و ۸۰۰ کلینیک در سطح کشور فعالیت دارند و یکی از برنامه‌های مهم سازمان حفظ نباتات کشور ردیابی محصول از مبدا تا مقصد است که با نظم نوین تشکیل و اجرا خواهد شد.


علائی‌ مقدم، از امضای تفاهم‌نامه بین سازمان‌های حفظ نباتات، جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و مدیر عامل پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان عباس‌آباد خبر داد.


وی از تسهیل صادرات در سه استان مازندران، گیلان و گلستان با کشاورزان و باغداران حوزه گل و گیاه، کیوی و مرکبات خبر داد و عنوان کرد: کلیه تولید کنندگان مرکبات و کیوی برای صادرات محصولات خود می‌توانند به مراکز کنترل و بازرسی در غرب و شرق استان مراجعه و پس از طی مراحل بررسی، کنترل بهداشتی و سلامت نشانه مجوز صادرات محصولات خود را دریافت کنند.


رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: صادرات مرکبات به چین و کیوی به هند آغاز شده و صادر کنندگان می‌توانند از طریق معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ثبت نام و اظهار در سایت گمرک چین اقدام و پس از تأیید سازمان حفظ نباتات کشور، صادرات را انجام دهند.


و مرکز فنی و مهندسی برای صادرات در دو نقطه استان مازندران راه‌اندازی و آماده ارائه خدمات به تولیدکنندگان استان شده است.




خبرگزاری صدا و سیما