چای ایران به ۲۷ کشور جهان صادر می شود

  • 1401/09/19
  • 309 بازدید

رئیس سازمان چای کشور گفت: سالانه بین ۸ تا ۱۰ هزار تن چای کشور به عبارتی یک سوم چای تولیدی به ۲۷ کشور جهان صادر می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور در خصوص جایگاه چای ایران در بازارهای جهانی بیان کرد: چون یک کشور مصرف کننده چای هستیم و کمتر صادر کننده ایم و از سوی دیگر تنها در گیلان و مازندران، در بین کشورهای تولید کننده چای جایگاهی بالاتر از دوازدهم از نظر تولید و توناژ داریم. با این وجود از نظر ویژگی ها جای ما منحصربفرد است چون آلوده نیست، سالیانه سمپاشی نمی کنیم، بیماری ها و آفاتی که زیان اقتصادی ما را بالا ببرد در کشور ما موجود نیست بنابرای چای ما عاری از هرگونه باقی مانده سموم و فلزات سنگین است.


وی تصریح کرد : می توان گفت چای ما تقریبا ارگانیک است و تا به حال نشده آزمایشگاهی مواردی که بیانگر سموم باقی مانده یا فلزات سنگین است را گزارش بدهند. و سالانه بین ۸ تا ۱۰ هزار تن چای صادر می کنیم به عبارتی یک سوم چای تولیدی کشور صادر می شود.


مقام مسئول تصریح کرد :  اگرچه حجم صادرات زیاد نیست اما همین میزان به ۲۷کشور صادر می شود از جمله کشورهای آمریکا، اروپایی عراق، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان، روسیه و بعضا به هند و کنیا نیز با توناژ های مختلف صادر می کنیم.


رئیس سازمان چای درباره توسعه بازار چای یادآور شد: در ابتدا باید بدانید که اولویت ما صادرات نیست، بلکه الویت ما این است که تولیدات ما در دسترسی مصرف کننده داخلی قرار بگیرد. لذا در حالی که در گذشته سالی ۲۰ تا ۳۰هزار تن صادرات داشتیم الان چون بازار داخلی رونق پیدا کرده بنابراین تمایل به صادرات کمتری داریم. و با این وجود اقداماتی صورت گرفته تا شرایط تسهیل شود و صادر کننده ها بتوانند به راحتی چای صادر کنند و همچنین ماشین آلاتی آورده ایم که کارخانجات بتوانند چای سازی کنند.




خبرگزاری صدا و سیما