سیستان و بلوچستان رویشگاه گیاهان دارویی کمیاب

  • 1401/07/07
  • 468 بازدید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان گفت: موقعیت آب و هوایی و اقلیم مناسب، این استان را به رویشگاه گیاهان دارویی کمیاب تبدیل کرده است.

عبدالباسط پاکزاد مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان وبلوچستان با بیان اینکه وسعت و تنوع آب و هوایی این استان موجب بروز تنوع در پوشش گیاهی و غنای منابع طبیعی تجدید شونده و رویشگاه گیاهان دارویی کمیاب شده است بیان کرد: در این راستا انتظار می‌رود بخش خصوصی حضوری فعال در این زمینه داشته باشد تا بیش از بیش شاهد رشد و شکوفایی منطقه باشیم.

وی افزود: ارتفاعات قله تفتان در خاش، ارتفاعات کوه بیرک در سراوان و ارتفاعات بزمان در شهرستان ایرانشهر مهمترین کانون‌های رویش گیاهان دارویی در سیستان و بلوچستان هستند.

مقام مسئول اذعان داشت: وجود گیاهان متنوع دارویی و زینتی این استان زمینه ساز سرمایه گذاری بخش خصوصی است به طوریکه شرکت‌های دانش بنیان با اقدامات تخصصی خود می‌توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.

 پاکزاد اظهار کرد: وجود حدود یک‌ هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی که بیش از ۳۹۲ گونه آن ارزش دارویی و صنعتی دارند، توسعه زراعت چوب با توجه به مستعد بودن مناطق جنوبی استان، کشت و توسعه گیاهان دارویی و گونه‌های غیر چوبی مولد، توسعه و احداث کارگاه کوچک روغن کشی از گز روغن، امکان بهره‌برداری از ۸۰ تن بنه و کسور از جنگل‌های استان و بهره‌برداری از ۵۰۰ تن بادام تلخ از جنگل‌ها از جمله ظرفیت‌های استان است که می‌تواند زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم کند.

وی یادآور شد بومادران، صد آب، سرنجیل، شنز (خارشتر)، خاک شیر، منگولی، مدوح (شیرین بیان)، دانیچک، توتری، کلپوره، گلدر، پورچنک، گواتک، شوتک، سارنگ، ازگند (آویشن)، درنگ (درمنه)، برنجاسف، بوجایل، کل کشته، دودنی (اسپند)، مورپوژو، پتونتد، قارچ، جعفری و نعنا کوهی، راب، اسفناج وحشی، ریواس، پونه، گل گاوزبان، بنه، بادام کوهی، زیر بال، انجیر، کنار، کاسک و کسور از جمله مهمترین گیاهان دارویی سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند که سرمایه گذاری بیشتر و ایجاد صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در استان علاوه بر توجیه فراوان اقتصادی می‌تواند به رونق اشتغال در منطقه کمک کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: پوشش گیاهی متنوع در این استان و رویش گیاهان دارویی زیادی همچون آنغوزه، وشا، مورت، گز روغن، آلوئه ورا، سورنجان یا گل حسرت، ریشه شیرین بیان، زیره سیاه، چای ترش، مریم گلی، بادام کوهی و پونه با فراوانی زیاد در منطقه می‌تواند رونق بخش بازار و اشتغال و سرمایه‌گذاری و حتی منبع ارزآوری باشد.



خبرگزاری صدا و سیما