چین بعد از پرتقال به دنبال واردات کیوی از مازندران

  • 1401/07/04
  • 382 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: طبق پیگیری‌ های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین مسوولان ارشد استان، کشور چین بعد از پرتقال خواستار واردات کیوی از مازندران است.

 حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در نشست توسعه صادرات استان در ساری بیان کرد: مذاکراتی برای صادرات محصولات کشاورزی از مازندران به کشورهای مختلف جهان در حال انجام است و کشور چین اشتیاق خود را برای واردات پرتقال و کیوی از این استان نشان داده است.

وی با بیان این که ظرفیت تولید سالانه کیوی در استان حدود ۲۰۰ هزار تن است، افزود: در صورت تدوام تولید کیوی با کیفیت ، روند جهش صادرات این محصول کشاورزی دنبال خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: در سال زراعی گذشته با اتخاذ رویکردهای علمی درصدد تولید کیوی یک اندازه در استان بودیم و با بازدیدهایی که تجار کشورهای مختلف از باغات این استان داشتند، اکنون محصولات کشاورزی مازندران در صف صادرات به کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است.

مقام مسئول تصریح کرد: رعایت دستورالعمل‌های به روز جهان برای صادرات محصولات کشاورزی از مازندران باید با جدیت از سوی تجار در دستور کار قرار گیرد و در این راستا فعالان اقتصادی دارای اهلیت و دارای مجوز از اتاق بازرگانی امکان فروش کیوی و پرتقال استان در خارج از کشور را خواهند داشت.

عنایتی با بیان این که ظرفیت صادرات یک میلیارد دلاری محصولات کشاورزی و دیگر کالاها از مازندران به کشور چین فراهم شده است ، اذعان داشت: صادرکنندگان مازندران با رعایت چارچوب‌های به روز صادراتی نقش غیرقابل انکاری برای اجرای دقیق این برنامه خواهند داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران عنوان کرد: اکنون اراضی باغی دارای محصولات با کیفیت‌تر در مازندران برای صادرات پرتقال به کشور چین شناسایی شده که به طور حتم با توجه به ضوابط بهداشتی و خواسته‌های طرف چینی برای صادرات این میوه اقدام خواهیم کرد.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.



خبرگزاری ایرنا