استان سمنان دومین تامین کننده زردآلوی کشور

  • 1401/05/13
  • 321 بازدید

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سمنان با تامین ۱۶ درصد زردآلوی کشور دومین استان تولید کننده زردآلو در کشور است.

مهدی قرائیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: سمنان قطب تولید زردآلوی کشور است و هشت هزار و ۲۲۴ هکتار از وسعت باغ‌های استان سمنان مربوط به باغ‌های زردآلو است.

مقام مسئول، با بیان اینکه کشاورزان این استان از لحاظ برداشت میزان زردآلو بالاترین میزان عملکرد در واحد سطح را در کشور دارند، خاطرنشان کرد: رکورد برداشت ۹۰ تن در هکتار برای زردآلوی استان ثبت‌ شده است.

وی افزود: از مجموع وسعت هشت هزار و ۲۲۴ هکتاری باغ‌های زردآلو استان سمنان، یک هزار و ۴۰۹ هکتار نهال و ۶ هزار و ۸۱۷ هکتار نیز بارور است.

وی با اشاره به زمان برداشت محصول زردآلو در استان سمنان تصریح کرد: برداشت زردآلو به صورت نوبرانه از مناطق گرمسیر استان از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز می شود و تا اوایل مردادماه در مناطق سردسیر ادامه دارد.

قرائیان، با بیان اینکه عمده زردآلوی استان سمنان در شاهرود و بسطام است، اظهار کرد: امسال ۶۷ هزار تن زردآلو در استان برداشت شد و عمده مصرف زردآلوی استان سمنان به خاطر کیفیت بالا برای تازه خوری است (حدود ۹۵ درصد) و بقیه برای فرآوری است.

وی با اشاره به وجود ارقام بی‌نظیر و متنوع زردآلو در استان سمنان که خاستگاه برخی از این ارقام منطقه بسطام است گفت: رقم صادراتی مانند رجبعلی و همچنین ارقام قوامی،خیبه‌ای و جهانگیری در استان سمنان کشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: این ارقام بی‌نظیر در ۱۸ نهالستان دارای مجوز استان تولید می شود و در حال تکثیر است و سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال پیوندی تولید و به داخل و خارج استان عرضه می‌شود.

 ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زمین زراعی و بقیه اراضی در مرحله آیش است.

 

 

 




خبرگزاری ایانا