۵۰ هزار تن برگ سبز چای بهاره از چایکاران خریداری شد

  • 1401/03/11
  • 493 بازدید

رئیس سازمان چای کشور اعلام کرد: از ابتدای فصل برداشت تا هفتم خرداد امسال ۴۹ هزار و ۴۴۷ تن برگ سبز چای بهاره به ارزش ۴۴۴ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور اظهار کرد: از این میزان برگ سبز چای در چین اول نزدیک به ۴۴ هزار و ۷۱۰ تن برگ سبز معادل ۹۰ درصد درجه یک و چهار هزارو ۷۳۷ تن معادل ۱۰ درصد برگ سبز چای درجه دو خریداری شده است.

مقام مسئول گفت: تاکنون ۱۹۰ میلیارد تومان معادل ۴۲.۳ درصد از مطالبات چایکاران توسط کارخانجات فرآوری چای پرداخت شده است.

وی سهم کارخانجات برای خرید برگ سبز چای را ۷۵ درصد و سهم دولت را ۲۵ درصد عنوان و اذعان کرد: دولت سهم خود را برای خرید برگ سبز چای از هفته آینده پرداخت می‌کند.

۱۱ هزار و ۱۲۶ تن چای خشک استحصالی


رئیس سازمان چای شمال کشور میزان استحصال چای خشک از ۴۹ هزار و ۴۴۷ تن برگ سبز چای خریداری شده را ۱۱ هزار و ۱۲۶ تن برآورد کرد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد که امسال ۱۴۰ هزار تن برگ سبز چای تولید شود.

وی افزود: در صورت شرایط نرمال آب‌ و هوایی، با توجه به عملیات بهزراعی و اصلاح باغات چای در سال گذشته، امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ نزدیک به پنج هزار تن افزایش تولید برگ سبز چای داشته باشیم.

جهانساز خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای در کشور تولید شد.

رئیس سازمان چای کشور، با بیان این که چین نخست برگ سبز چای تقریباً تمام شده است، گفت: چین دوم بهاره از ۲۵ تا ۲۶ خرداد آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد:  علت افزایش کیفیت برگ سبز چای و چای خشک استحصالی را تلاش چایکاران در اصلاح و نوسازی باغات و تجهیز کارخانجات فرآوری دانست و افزود امسال برگ سبز چای تولیدی و همچنین چای خشک استحصالی نسبت به سال گذشته از کیفیت بیشتری برخوردار است به‌ طوری‌که ۹۰ درصد برگ سبز چای برداشت شده، درجه یک بوده است.

 




خبرگزاری مهر