افزایش بیش از 30 درصدی راندمان تولید در کشت و صنعت مغان

  • 1401/01/31
  • 472 بازدید

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: راندمان تولید انواع محصولات کشاورزی در این شرکت بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و تلاش براین است در سال‌های آینده این رقم به بیش از ۵۰ درصد برسد

اسدالله محسن زاده ، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ،  با اشاره به تحولات رخ داده در مجموعه شرکت کشت و صنعت مغان اظهار کرد: تولید گندم ۳۱ درصد، جو ۳۰ درصد، کلزا ۲۱ درصد و چغندر قند ۴۱ درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و بیش از ۹۵ هزار و ۴۳۴ تن محصولات بهاره  هم در این شرکت تولید شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان چنین بیان کرد: با توجه به استفاده بی‌رویه و غیراصولی از خاک‌های زراعی شرکت و برای جبران کاستی‌های آن در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۵ هزار تن کود حیوانی و ۱۳ هزار تن کود کمپوست در بخش‌های ۱۱ گانه شرکت توزیع و پخش گردیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجه داشته است.

وی افزود: این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۹ در خصوص کود کمپوست بیش از ۵۰۰ تن و در مقایسه با کود حیوانی ۲ برابر افزایش داشته است که علاوه بر اصلاح ساختمان خاک نقش مهمی در تغذیه تکمیلی و تأمین عناصر ریزمغذی مورد نیاز محصولات زراعی ایفا نموده است.

محسن زاده با بیان اینکه تولید عوامل بیولوژیک در واحد انسکتاریوم شرکت، جزو اولویت های این بنگاه اقتصادی است، افزود:با توجه به نیاز مجتمع دامپروری به علوفه، بیش از ۷ هزار و ۹۵۶ تن کلش از مزارع گندم و جو برداشت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲ هزار و ۱۵۸ تن افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: همچنین بیش از یک هزارو ۸۶ تن پرس بقایای محصول سویا در سال ۱۴۰۰ تولید گردید که نسبت به سال قبل بیش از ۵۲۲ تن افزایش داشته است.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.



خبرگزاری ایرنا