ارسال نخستین محموله کلزای خوزستان به کارخانه روغن کشی

  • 1401/01/28
  • 400 بازدید

دیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: نخستین محموله دانه روغنی کلزای تولیدی امسال خوزستان به وزن چهارهزار تن، روز شنبه به کارخانه روغن کشی ماهیدشت ارسال شد.

امید جهان نژادیان ، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان ، افزود: این محموله کلزا که به تازگی از مزارع خوزستان برداشت شده پس از بارگیری به این کارخانه حمل شد تا پس از فرآوری و تهیه روغن خوراکی وارد چرخه مصرف داخلی شود.

وی گفت: در روزهای آینده چند محموله دیگر کلزا به کارخانه‌های مجاز روغن کشی کشور ارسال خواهد شد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با بیان اینکه برداشت دانه روغنی کلزا از ۲۱ فروردین از سطح ۴۵هزار و ۵۰۰هکتار کلزای آبی و دیم در خوزستان شروع شده است پیش بینی کرد حدود ۶۵هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع استان برداشت شود که این میزان در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود ۳۵ هزار تن کاهش خواهد داشت.

قیمت هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا ۱۵۰ هزار ریال تعیین شده است.

حدود ۹۰درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از خارج تهیه می‌‎شود.

برداشت دانه روغنی کلزا از مناطق شوش ، کرخه ، اندیمشک و بهبهان شروع شده و دریک دوره ۴۰ روزه به پایان می‌رسد.

خشکسالی ، کمبود بارش‌ به ویژه در فصل پاییز، تاخیر در زمان کشت این محصول، گرد و غبار و کاهش ۲۵هزار هکتاری سطح زیرکشت ناشی از کمبود آب، از دلایل کاهش برداشت این محصول راهبردی در خوزستان است.

استان خوزستان با تولید سالانه حدود ۱۷.۵ میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، عسل و فرآورده‌های دامی معادل ۱۴ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور ، مقام نخست را دارد.



خبرگزاری ایرنا