پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور راه اندازی می شود

  • 1400/09/14
  • 626 بازدید

مجری طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه قصد داریم پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور راه اندازی کنیم، گفت: متقاضیان تسهیلات چهار درصدی برای کشت گیاهان دارویی تا پایان سال جاری فرصت دارند اقدام کنند.

چند سالی است کشت گیاهان دارویی مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی است و برای تشویق کشاورزان و سوق پیدا کردن به سمت کشت برخی گیاهان دارویی پر مصرف که ارزش صادراتی بالایی نیز دارد، اقدام به اعطای یکسری تسهیلات کم بهره کرده است.


حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی  اظهار کرد: به تمام کسانی که قصد کشت گیاهان دارویی را دارند متناسب با برنامه ای که وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی دارد برای بخش تولید وام ۴ درصد تعلق می گیرد. با این وجود برای بخش بازار این حوزه هنوز تسهیلاتی ارائه نشده است.


وی افزود: در بخش فرآوری، بازار و سورتینگ برنامه ریزی کرده ایم تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان وام ۴ درصد و بالاتر از آن وام ۱۰ درصد به بهره برداران بدهیم و این اعتبارات از طریق صندوق کارآفرینی امید به کشاورزان برای صنعت زنجیره گیاهان دارویی پرداخت شود. 


مجری طرح گیاهان دارویی در خصوص تسهیلات و سرمایه گذاری های صورت گرفته برای تجهیزات این حوزه نیز اذعان داشت: برای تجهیزات، مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و بازار برنامه های زیادی در وزارتخانه داریم. در واقع تسهیلات در این سه بخش با بهره های بالایی اعطا می شود و  این امر باعث می شود با توجه به اینکه این کار جدید است برخی هراس داشته باشند لذا دولت باید وارد شود و تجهیزات روز دنیا را از طریق سرمایه گذاران کشور وارد کند.


 راه اندازی پالایشگاه گیاهان دارویی کشور؛


وی در مورد راه اندازی پالایشگاه گیاهان دارویی تصریح کرد: در مراحل ابتدایی مثل سورتینگ، رنگ ها، اسانس، عصاره و غیره خودکفا هستیم اما نیاز است تکنولوژی های جدید تری وارد کشور شود.


زینلی تاکید کرد: در حقیقت کار بزرگی که باید انجام دهیم این است که تمام عطرهای اسانس را به صورت خالص در بیاوریم و آنها را فرموله کنیم و بر اساس فرمولاسیون صادر کنیم تا ارزش افزوده را چندین برابر ارتقا بدهیم. لذا در این راستا ما الان متقاضیان زیادی داریم  و امیدواریم سازمانهای متولی کمک کنند تا بتوانیم از این طریق ارزش افزوده گیاهان دارویی را چندین برابر کنیم.


مجری طرح گیاهان دارویی یاد آور شد: با این تفاسیر در قسمت تولید نیاز به یکسری دستگاه های مکانیزاسیون داریم که خوشبختانه این امکانات به میزان کافی وجود دارد و دولت نیز در این بخش حمایت کننده است. اما در بحث مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی چون رشته های جدیدی هستند و کشور ما از این منظر دارای مزیت نسبی است، نیاز به حمایت های بیشتری داریم. ضمن اینکه رویکرد دنیا به این بخش است و لذا نباید این فرصت را از دست بدهیم.


گفتنی است وزارت جهاد کشاورزی به طور خاص روی کشت و فرآوری پنج گیاه دارویی «گل محمدی، حنا، گشنیز، زیره سبز و شیرین بیان» که ارز آوری برای کشور به همراه دارد کار می کند.



تحلیل بازار