استارتاپ پرورش کاکتوس در پاکدشت راه‌اندازی شد

  • 1400/09/10
  • 529 بازدید

رئیس مرکز علمی کاربردی پولاد پیچ کار شهرستان پاکدشت گفت: به منظور فرهنگ‌سازی، ایده‌پردازی و تجاری سازی پرورش گیاه کاکتوس، رویداد استارتاپی پرورش و تولید این گیاه در پاکدشت آغاز شد.

هادی خانی رئیس مرکز علمی کاربردی پولاد پیچ کار شهرستان پاکدشت بیان کرد : شاید در تصور عوام، گیاه کاکتوس بیشتر در کویرهای قاره آمریکا به عمل آمده و یا از آن به عنوان گیاهی زینتی استفاده می‌شود در صوررتی که امروز از این گیاه استفاده‌های فراوانی شده و می توان با پیوند زدن و تولید این گیاه با رویدادهای استارتاپی، زمینه کارآفرینی و ارزآوری را فراهم کرد.


وی با اشاره به توسعه کشت این گیاه در منطقه دشت ورامین گفت: اساس فعالیت اقتصادی این بخش از استان تهران بر کشاورزی استوار است و با توجه به واقع شدن کویر در حاشیه دشت ورامین، به راحتی می‌توان با کشت گونه‌هایی نظیر کاکتوس که به آب کمتری نسبت به سایر گیاهان نیاز دارد، از پیشروی کویر و شوره‌زار شدن خاک پیشگیری کرد.


مقام مسئول افزود: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، گیاه کاکتوس از نوع "اپونتیا" از آنتی‌اکسیدان‌ بسیار بالایی نسبت به سایر گونه‌ها برخوردار است و علاوه بر خواص بالای درمانی، از میوه تولید شده این گونه در ساخت لوازم بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود. و کاکتوس خوراکی از نوع اپونتیا، گیاهی سازگار با دشت ورامین است که میوه، ساقه، برگ و حتی ریشه آن نیز به دلیل خواص بسیار زیاد قابل استفاده است.


مدیر اجرایی رویداد استارتاپی پرورش کاکتوس اظهار کرد: مهمترین اصل در پرورش کاکتوس، فراوری محصول این گیاه است تا بازار مناسبی برای کاکتوس‌کاران ایجاد شود.


وی با اشاره به راه‌اندازی رویداد استارتاپ پرورش گیاه کاکتوس در این مرکز دانشگاهی خاطر نشان کرد: مرکز علمی کاربردی پولادپیچ کار وابسته به دانشگاه جامع علمی کاربردی با دریافت مجوز کشاورزی نوین، با وجود گرایش صنعتی مرکز به دلیل استقرار در پاکدشت به عنوان پایتخت پرورش گل و گیاه کشور، زمینه ایجاد این رویداد مهم را فراهم کرده تا از این گیاه بهترین استفاده صورت گیرد.


خانی اذعان داشت: در این رویداد استارتاپی تلاش می‌شود تا با استفاده از پتانسیل‌های ۲ مرکز علمی دانشگاه پردیس ابوریحان تهران و دانشگاه کشاورزی پسران پاکدشت که به صورت تخصصی در بحث کشاورزی فعالیت دارند و با استفاده از ایده‌ پردازی و هم‌اندیشی دانشجویانی که در حوزه باغبانی کاکتوس تخصص دارند، زمینه فراوری و تجاری سازی محصولات گیاه کاکتوس، فراهم شود.


وی از این گیاه به عنوان طلای سبز یاد کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ دانشجو با گرفتن عصاره این گیاه و فراوری آن، حدود ۴۰ محصول در زمینه‌های درمانی، بهداشتی و آرایشی از جمله شربت قلب و اسموتی تولید کرده و در راستای مقابله و درمان بیماری کرونا نیز تحقیقاتی را انجام داده‌اند. و با برگزاری استارتاپ گیاه کاکتوس، ضمن تجاری شدن تولید، زمینه ترویج تغذیه سالم، تجاری سازی محصول و استفاده صحیح از آن فراهم می‌شود.


از گیاه کاکتوس علاوه بر تولید میوه، در تولید بیوگاز، تولید شیرینی و بیسکویت، تصفیه آب، رنگ خوراکی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید روغن هسته، درمان دیابت و کبد چرب استفاده می‌شود.



خبرگزاری ایرنا