خرید تضمینی زرشک از هفته آینده آغاز می شود

  • 1400/08/26
  • 505 بازدید

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: خرید تضمینی و توافقی زرشک از هفته آینده با فعال شدن شبکه تعاون روستایی استان خراسان جنوبی با مرکزیت شهرستان قاینات آغاز می‌شود.

اسماعیل قادری‌فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، اظهار کرد: به کشاورزان خراسان جنوبی این نوید را می‌دهیم که حاصل دسترنج آنان امسال با بهترین قیمت و در زمان مناسب خریداری خواهد شد.


مقام مسئول افزود: خرید توافقی و تضمینی در چارچوب دستورالعمل‌های قانونی که طی ۱۰ روز آینده تدوین و ابلاغ خواهد شد، براساس تنوع، کیفیت و نوع محصول تحویل شبکه تعاون روستایی می‌شود و بعد از یک ماه هزینه آن به کشاورزان پرداخت خواهد شد.


وی با بیان اینکه زرشک به عنوان یاقوت سرخ کشور و محصول با ارزش افزوده بالا در کل دنیا شناخته می‌شود گفت: امروز بازدید میدانی از باغات و بارگاه‌های زرشک شهرستان‌های قاینات و زیرکوه داشتیم و تصمیم گرفتیم با رویکرد تضمینی و توافقی وارد بازار زرشک شویم.


قادری‌فر با اشاره به اینکه تولید محصول زرشک در خراسان جنوبی با توجه به تنش آبی در سال جاری ۲۰ هزار تن است تاکیدکرد: تصمیم گرفتیم پس از اخذ مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و براساس برآورد کارشناسی از درجه‌بندی و نحوه تولید این محصول استراتژیک نسبت به خرید آن اقدام کنیم.


مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اذعان داشت: در یک برنامه میان‌ مدت و در گام بعدی باید زیرساخت‌های لازم برای فرآوری زرشک در خراسان جنوبی ایجاد شود و وجود بارگاه‌ها و سردخانه‌های پیشرفته در کنار باغات ضروری است تا بتوانیم محصول را به‌ درستی برداشت، خشک، انبار و بسته‌ بندی مناسب کنیم. و با استفاده از ظرفیت‌های علمی، دانشگاهی و پارک علم و فناوری، مرکز نوآوری زنجیره زرشک را طی۲ ماه آینده در شهرستان قاینات راه‌اندازی خواهیم کرد.


وی تصریح کرد: برای ایجاد بارگاه‌ها و سردخانه‌های پیشرفته در مناطقی که باغات زرشک وجود دارند با محوریت و مشارکت مردم در قالب تشکیل تعاونی روستایی و تعاونی تولید با اعطای تسهیلات کم‌بهره حمایت خواهیم کرد تا بتوانیم راه و مشوق لازم برای شبکه تعاون روستایی و بخش کشاورزی را فراهم کنیم.


مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با بیان اینکه مدیریت هوشمند و تنظیم‌گر بازار محصولات کشاورزی راهبرد اصلی سازمان تعاون روستایی در دوره جدید است بیان کرد: با توجه به سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی (۱۹ شهریور امسال) و تاکیدات آیت الله رییسی در پی مطالبه مردم و نماینده آنان در مجلس شورای اسلامی، پرداختن به تولیدات زرشک و زعفران به عنوان ۲ محصول استراتژیک راهبردی و ملی تولیدی کشاورزان خراسان جنوبی لازم بود که ورود پیدا کردیم.


 




خبرگزاری ایرنا