تولید سالیانه خرما به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید

  • 1400/08/05
  • 554 بازدید

رئیس انجمن ملی خرما گفت: با اصلاح قوانین صادرات، به سهولت می توان ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری صادرات از خرما داشت.

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما بیان کرد: امسال برآورد می شود که به طور متوسط تولید سالیانه خرما به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد، هرچند خسارت هایی به خاطر تغییر اقلیم و خشکیدگی خوشه خرما در برخی مناطق داشتیم، اما در برخی مناطق افزایش تولید داریم.


مقام مسئول اذعان داشت: با توجه به تنوع ارقام، قیمت خرما متفاوت است. به عنوان مثال قیمت کنونی هر کیلو خرمای مضافتی در مبدا ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان است.


وی با اشاره به اینکه قیمت خرما از پیش تعیین نشده است، افزود: با توجه به افزایش ۳ تا ۴ برابری نهاده های کشاورزی و تورم، قیمت محصولات کشاورزی باید افزایش یابد و خرما هم نباید از این امر مستثنی باشد.


رشید فرخی در واکنش به عرضه خرما ۲ برابر نرخ مبدا در بازار اظهارکرد: سودهای ۵۰ درصدی برای قیمت کالا در فروشگاه های زنجیره ای لحاظ می شود که این امر به زیان مصرف کننده و تولید کننده است که دستگاه های مسئول باید جوابگو باشند.


رئیس انجمن ملی خرما درباره آخرین وضعیت صادرات خرما افزود: گرچه شرایط تحریم و کرونا بر بازار صادرات اثر گذار است، اما قسمت اعظم آن به خود تحریمی بازار داخل باز می گردد که با این وجود جای این سوال مطرح است که آیا قوانین صادرات منطبق با قوانین صادرات دنیاست؟ آیا صادرات محصولات کشاورزی نیازمند مشوق است؟


وی با تاکید بر اصلاح قوانین صادراتی تصریح کرد: طبق روال معمول ۳۰ درصد خرمای تولیدی باید صادر و ۷۰ درصد آن در بازار داخل مصرف شود که درصورت اصلاح قوانین صادرات به سهولت می توان ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری از این حیث داشت.


رشید فرخی یادآور شد: اگر مسئولان شعار صادرات دهند و به یک باره صادرات را ممنوع کنند، این امر منجر به خدشه دار شدن اعتبار تجار در بازارهای هدف می شود، از این رو اگر مسئولان خواهان صادرات هستند با برگزاری جلسات با بخش خصوصی، باید راه حلی برای مشکلات بازگشت ارز اتخاذ کنند و همواره قول دهند که صادرات به یک باره ممنوع نمی شود تا تجار اقدام به انعقاد قرارداد کنند؛ چرا که قوانین صادراتی ویترین صادراتی یک کشور در بازارهای هدف است که با ممنوعیت یک باره، حضور در بازارهای صادراتی کاهش می‌یابد.


به گفته او، اتخاذ سیاست های حمایتی و تشویقی و توسعه صنایع تبدیلی منجر به توسعه صادرات می شود.


رئیس انجمن خرما در پایان تاکید کرد: سال ۹۷ قبل از ممنوعیت صادرات، ارزش خرمای صادراتی به ۴۰۰ میلیون دلار رسید که در سال ۹۸ انتظار بر آن بود که ارزش صادرات به ۵۰۰ میلیون دلار برسد و همواره این امکان وجود دارد که ظرف مدت زمان ۵ سال با بالارفتن افزایش بهره وری، حمایت دولت در ورود به نمایشگاه ها و آشنا شدن با سلیقه ها این امکان وجود دارد که ارزش صادرات به یک میلیارد دلار برسد که متاسفانه ممنوعیت یک شبه صادرات هم که ۱۶ روز بیشتر طول نکشید، اعتبار تجار را خدشه دار کرد. در همان مقطع ایالات متحده جایگزین شد و بازارهای ما را توانست بگیرد، همچنین در ۲ سال گذشته عربستان سعودی به عنوان یکی دیگر از رقبای ما توانست خیلی از بازارهای هدف را بگیرد.



باشگاه خبرنگاران جوان